Wie aansprakelijk stellen voor onrechtmatige automatische incasso?

Ik blijk jaaaarenlang een polis te betalen voor een woonpakket bij Aegon, terwijl die polis door een ander is afgesloten. Deze polis is afgesloten via een assurantiekantoor, hetzelfde assurantiekantoor die ook al mijn verzekeringen behartigt. Ik vermoed dat zij per abuis mijn rekeningnummer op de aanvraag van die andere persoon heeft gezet. Die andere persoon, de polishouder, heeft vervolgens deze polis ondertekend. Aangezien ikzelf ook bij Aegon verzekeringen heb lopen, heb ik nooit geschakeld, ik dacht altijd dat deze incasso op een van de door mij afgesloten verzekeringen betrekking had. En aangezien ik geen polishouder ben, heb ik hierover in al die jaren ook nooit post ontvangen... ik ben helaas alleen de betaler. En het assurantiekantoor wat eens in de zoveel jaar op bezoek komt om alle verzekeringen, hypotheken, ed met mij door te nemen heeft ook nooit geschakeld, want die polis zat niet bij mij in het dossier... Wie-o-wie moet ik nu aansprakelijk stellen? De Aegon, omdat zij nooit een controle hebben gedaan van rekeningnummer/rekeninghouder versus gegevens polishouder die getekend heeft? Het gemeenschappelijk assurantiekantoor, omdat zij op de aanvraag per abuis mijn rekeningnummer hebben ingevuld? Of de polishouder die de aanvraag uiteindelijk ondertekend heeft en niet geschakeld heeft dat het bankrekeningnummer niet klopte? Om het leuk te maken heeft die persoon ook nog maar heel kort op dat adres gewoond, verblijfplaats vooralsnog onbekend. Ik ben heel benieuwd!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor jouw eigen financien. Met andere woorden: jij dient je bankgegevens na te kijken of het allemaal klopt.

Echter, jouw assurantiekantoor heeft een fout gemaakt. Zij hebben bedragen van jouw rekening afgeschreven waarvoor zij jou geen wederdienst hebben geleverd. Zij zullen het bedrag aan jou retour moeten geven. Omdat de situatie enige tijd heeft kunnen bestaan doordat jij hier niet op hebt gereageerd, kan het zijn dat het assurantiekantoor een gulden middenweg wil zoeken in een vergoeding. Omdat zij de tussenpersoon zijn moeten zij ook het e.e.a. regelen Aegon en niet jij.