contract beindigen hoe heb ik toch kans op ww?

Beste forum leden.

Ik zit al een aantal weken met een erg slecht gevoel op me werk. ( wegens problemen met me werkgever) me vriendin heeft erg slecht gelegen in jet ziekenhuis zelfs een week in coma... mijn baas verplichtte mij gewoon te komen werken en mocht zelfs geen half uurtje eerder weg om optijd in het ziekenhuis te zijn terwijl ik wel elke ochtend een iir eerder begon...
Me baas heeft me er zo mew gekwetst dat mijn werk lust 0.0 is geworden wat mij logisch lijkt als je wel alles voor hun doet en hun alleen naar zichzelf kijken.
Mijn contract loopt 25 maart af maar ze willen hem gaan verlengen met 3 maanden ( nu heb ik van mijn collega vernomen alleen omdat ze dam de drukke periode op het werk.voorbij zijn en dat ze me naar die 3 maanden op straat zetten ) ,
Wat kan ik nu het beste doen? Is er een mogelijkheid dat ik zelf aangeef dat ik wil stoppen maar dat ik toch recht heb op een ww?
Of moet ik proberen te regelen dat me contract met wederzeidse toestemming niet verlengd word?
Kan iemand me aub met deze lastige situatie helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Drie maandjes is toch wel vol te houden? Daarna heb je erkend recht op WW. Je gaat geheid moeilijkheden krijgen als je aangeboden werk weigert...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou vol te houden moeten zijn ja.. maar ik merk aan mezelf dat ik zoveel stress ervan krijg dat ik er lichamelijke klachten van krijg en snachts erg slecht slaap. En aangezien ik een vriendin thuis heb zitten die ik ook nog moet verzorgen kan ik het niet permitteren om zelf ook nog met problemen te komen zitten.
Verder was mijn vraag ook niet of ik door moet werken of niet maar of iemand een tip heeft of ik iets kan doen dat ik recht heb op ww voor die 3 maanden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem contact met het UWV op en leg daar je probleem hebt, wellicht hebben zij een oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk leg daar je probleem uit.
ronron1212
10 jaar geleden
Je kan niets doen omdat recht te krijgen dat is wat Amadea je ook verteld. Verveeld voor je dat je in zo een positie zit maar je kunt er niets aan veranderen.
ronron1212
10 jaar geleden
Beagle106 als je ontslag neemt op staande voet heb je geen recht op ww slecht advies.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja en dat zul je dan toch eerst even moeten bewijzen en dat is heel erg lastig.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk. De wet geeft ook voorbeelden van situaties waarin u als werknemer op staande voet ontslag kan nemen. Bijvoorbeeld als de werkgever u heeft bedreigd of uw salaris niet uitbetaald. Ook hier moet sprake zijn van een dringende reden. Er moet iets heel ernstigs aan de hand zijn.
Als u uw arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang opzegt, maar achteraf blijkt dat er geen dringende reden was, dan kan uw werkgever u schadeplichtig houden. Hij kan het loon vorderen dat u met inachtneming van de juiste opzegtermijn verdiend zou hebben. Deze vordering is gelijk aan het brutoloon, dat netto aan de werkgever betaald moet worden. Een normale opzegging zonder enig risico heeft dan de voorkeur. Als u zonder goede reden ontslag op staande voet neemt, is de kans groot dat u vervolgens ook geen WW-uitkering krijgt.
http://www.das.nl/juridische-informatie/593-wat-kunnen-de-gevolgen-zijn-als-ik-zelf-op-staande-voet-ontslag-neem
Computoon
10 jaar geleden
Beagle: hier is beslist geen sprake van een dringende reden in de zin van de wet. Als die er wel zou zijn geweest, had het ontslag 'onverwijld' moeten zijn meegedeeld aan de werkgever waarna het ontslag meteen zou moeten zijn gevolgd. Vraagsteller stelt dat de werklust 0.0 is geworden (overigens begrijpelijk, als de werkgever zich zo heeft gemanifesteerd). Maar dat is wat anders dan een 'dringende reden' . Wikipedia is een handige bron om allerlei zaken oo te zoeken maar voor diepgaandere info zul je toch verder moeten zoeken.

Antwoorden (1)

Als je zelf ontslag neemt, ontstaat geen recht op ww. Bij een ontslag met wederzijds goedvinden luistert het zeer nauw. Als voor zo'n ontslag een vaststellingsovereenkomst wordt gemaakt moet daarin duidelijk te lezen zijn dat het initiatief bij de werkgever heeft gelegen. (Dit soort overewnkomsten wordt opgesteld als het bedrijf van werknemers af wil in combinatie met een gouden (of blikken) handdruk om te voorkomen dat een ontslagprocedure moet worden gestart. Raadpleeg altijd een deskundige op het gebied van arbeidsrecht voor je zo'n document tekent.
Bedenk verder: ww is voor als het moet, werk is de norm. Ik zou de oude schoenen niet weggooien voor je nieuwe hebt, zeker in deze tijd niet. Denk ook aan alle plichten die aan de ww verbonden zijn. De overheid zal alles uit de kast trekken om je zo kort mogelijk in de ww te houden. En terecht.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen bedankt voor het goede mee denken.
Ik ga vandaag de laatste poging wagen tot het toch niet verlengen van me contract. Had de tip gekregen om aan te geven dat er een operatie aan zit te komen waarvan de herstel periode 6 tot 8 weken gips is . Aangezien ik met me handen werk zullen ze daar niet blij mee zijn! Ben benieuwd hoe ze reageren. Mocht het niet helpen dan gewoon snel ander werk zoeken en de mensen hier vaarwel zeggen.