Is een investering in een nieuw bedrijf twee jaar onverhandelbaar?

Een vriend van mij zei laatst dat een investering in een bedrijf dat net de beurs heeft betreden twee jaar lang niet verhandelbaar is. Dit leek mij erg sterk aangezien dit er voor zou zorgen dat de beurs stil valt. Dit zou zo zijn zodat mensen een bedrijf niet hypen en vervolgens al hun geld uit het bedrijf trekken. Is dit waar? Het gesprek ging op dat moment over de toetreding van facebook op de beurs en de enorme waarde daling van de aandelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Beleggen
1.4K

Het beste antwoord

Als een bedrijf naar de beurs gaat, betekent dat dat de aandelen in dat bedrijf vrij verhandelbaar zijn op de beurs. Daar zit dus geen beperking in.

Wat wel vaak zo is, en dat is misschien waar het verhaal vandaan komt, is dat bij een beursgang de eigen medewerkers aandelen- of optiepakketten krijgen. Die mogen meestal wel pas na een bepaalde tijd worden verhandeld; soms is dat twee jaar, soms is het nog langer.

Die beperking heeft twee redenen: ten eerste een belastingtechnische reden, omdat de belastingdienst het schenken van vrij verhandelbare aandelen als loon ziet en dat dus als zodanig zal belasten, terwijl aandelen met een handelsbeperking onder andere (gunstigere) belastingregel vallen; ten tweede omdat het bedrijf wil voorkomen dat veel medewerkers hun aandelen direct verkopen en zo de beurskoers omlaag duwen.

Het antwoord op je vraag is dus:
--  Nee, dat klopt niet, althans niet voor gewone mensen.
--  Ja, dat zou kunnen kloppen, voor werknemers die aandelenpakketten ontvangen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Een werknemer die een aandelenpakket met handelsbeperking ontvangt mag DIE aandelen dus de eerste tijd niet verhandelen. Hij mag echter wel voor eigen rekening zelf aandelen kopen op de beurs; die zelfgekochte aandelen zijn wel vrij verhandelbaar.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, dat is dan duidelijk. Het leek mij al sterk dat er in die mate zou worden beperkt in het verhandelen van aandelen. Dit de hele beurs verstoren en er voor zorgen dat er veel minder snel in kleine nieuwe bedrijven zou worden geïnvesteerd.