wat kan de oorzaak zijn van extreem hoog gasverbruik?

In 13 maanden tijd heb ik in mijn huidige woning een gasverbruik van over 5500m3.

Temperatuur overdag altijd 20 graden, nacht 17 graden(automatisch van 22 tot 7)
Het gaat om een iets groter dan gemiddelde hoekwoning (bj jaren 37), overal dubbelglas en rolluiken. Het enige wat de isolatie niet goed doet is schade aan de voorgevel (bovenverdieping, waar de verwarming zo goed als nooit aan staat).
Als gezin van 2 volwassenen en 2 kleine kinderen lijkt mij een verbruik van over 5000 m3 gas extreem hoog. mijn vorige wat kleine tussenwoning met enkelglas en deuren altijd open gaf me 2400m3.
De leverancier wijst cv of meter check, de cv is al door geas 2 keer gecontroleerd is. De meter gaat in de kosten lopen (particuliere huur met tijdelijk contract; 370,- eigen kosten meter-eiking). Sterker nog, op dit moment staat mijn kacheltje even op 21 graden, en de meter loopt nauwelijks! Als ik mijn gasfornuis aanzet loopt het natuurlijk iets harder maar toch niet schrikbarend tollend.

Mocht dit normaal verbruik voor deze woning blijken (hiernaar vraag ik nog bij Enexis) zou dit dan te verhalen cq te verwijzen zijn aan de eigenaar van de woning, wegens nalatig zijn van het wijzen op de hoge gaskosten. Daarmee geen energielabel te hebben mee gegeven.

Wie heeft nog enig idee waar dit verbruik aan kan liggen in een zachte 'winter' als deze? of weet en weg waar wij dit zonder kosten kunnen (laten) bekijken?

Alvast hartelijk dank vanuit naam van onze portemonnee!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
30.9K
Utrecht
10 jaar geleden
Houd een administatie bij: wekelijks de gasmeterstand noteren, samen met (gemiddelde) buitentemperaturen en evt. observaties.
vanaf het voorjaar zou je toch echt veel minder moeten gaan verbruiken.
Hoeveel gas verstoken je buren met een vergelijkbare woning?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gasverbruik is over 13 maanden, er zitten dus 2 winters in (de vorige was geen "zachte" winter). Dus door verbruik naar kalenderjaar te herleiden wordt het verbruiksplaatje al anders.
En u kunt natuurlijk regelmatig meterstanden opnemen/noteren om verbruik te monitoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is een goed idee, maar zoals met het weer als de afgelopen dagen slaat de cv zelfs overdag nauwelijks aan.
zoals eerder op de avond, volgens ons thermostaat sloeg de cv wel even aan. bij het trappen gat kon ik het cv ook horen werken maar gaf de teller nauwelijks beweging. opgenomen met mijn camera 1,5 minuut : de teller begon (achter de komma) 360 en na 1,5 minuut 360,2 De cv was bezig om de temperatuur 1 graad omhoog te kruipen omdat ik dit dus ook wou controleren. zolang de cv niet werkt beweegt er nauwelijks wat (alleen een waakvlam van een geisertje in de keuken) dus groot verbruik zou dat niet zijn. Doucheverbruik is als elk ander, dagelijks totaal van ± 40 a 50 minuten voor ons alle 4.
En natuurlijk het koken, 6 pits gasfornuis waarvan tijdens het koken hooguit 3 gebruikt worden en een enkele keer 4. Helaas lijkt dit op dit moment als normaal verbruik
Alleen al in januari dit jaar was er een verbruik van 730m3
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht & Compris, sinds januari ben ik meer gaan meten. Nu kan ik niet precies zeggen wat er januari 2013 is verbruikt maar veel verschil zou er niet kunnen zijn als ik dit jaar januari al in de 730m3 (afgenomen) . Ook met de koude winter van 2013 kan ik mij niet indenken dat alle bewoners van deze straat nu met een rekening van 3000,- zitten....
ronron1212
10 jaar geleden
Als je meter nauwelijks loopt volgens jou hoe kan de meter dan in een maand 730m3 aangeven. Dan loopt de meter toch op bepaalde momenten erg hard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212, daar heb je absoluut gelijk in, daarom begrijp ik het ook niet... in januari heb ik de cv in de gaten gehouden kwa verbruik en momenten dat deze echt actief aan stond (ochtend bijvoorbeeld.) daarmee ging het wel wat harder. voor 1 graad verschil is het niet extreem schrikbarend. de eindafrekening deste meer. Wanneer ik de hoofdkraan dichtdraai telt de teller na zo'n 5 minuten alsnog wel een kort streepje op het laatste telraam. Dat lijkt me ook niet juist... een aftapper zal in deze temperaturen ook wellicht minder tappen dan de 'winter'maanden? ;-) Morgen ga ik Enexis nogmaals aankaarten.

Het beste antwoord

Mogelijk een afgetapte leiding (kleine kans) of eventueel een lekkage ergens in de grond ofzo... als het maar een hele kleine lekkage is kan er alsnog aardig wat gas ontsnappen voor je het goed kunt ruiken. Vooral als er een leiding door je tuin loopt bijv.

Draai eens voor een hele nacht je gaskranen dicht, en kijk of de meter nog verloopt..

(Natuurlijk wel de kranen van de ketel, gasfornuis, en andere verbruikers en niet je hoofdkraan dicht gaan draaien!! Als je de hoofdkraan dichtdraait zal er zowiezo geen gas stromen ook niet bij lekkage of aftapping in je net.)

En niet maar 6 minuten wachten zoals je nu hebt gedaan,... Het gas wat in de leiding voor de meter zit komt van buiten, is koud, komt binnen en wordt warmer, zal dus uitzetten en daardoor zal de meter nooit helemaal 100% stil blijven staan.

Stel je woning zou normaal 3000m3 gas verbruiken(erg veel), dan heb je nu alsnog 2000m3 EXTRA verbruikt, (ERG VEEL)

Maar 2000m3 delen door 365dagen is 5,47m3 per 24 uur.. zou er dus in een nacht al zo'n 2m3 weg moeten zijn…

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat voor CV-Ketel heb je eigenlijk? En hoe oud???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit vind ik het beste antwoord, cv ketel & meter zjin niet verouderd. de leidingen gecontroleerd zoals beschreven en daarbij geen teller die liep. het lijkt er sterk op dat het huis zelf zó veel warmte bij muren verdwijnt dat daar de oorzaak in zit. volgende week komt (bij toeval aangeboden door een maatschappij) een controle op de spouwmuren. daar zouden we al meer duidelijkheid moeten krijgen. Dank voor alle antwoorden!!

Andere antwoorden (2)

Misschien word je wel afgetapt?
Draai anders eens alles dicht, en kijkt of de meter loopt? Zoja, dan word je getapt en moet je alarm slaan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is ook in onze gedachten langsgegaan inderdaad, maar met de kraan dicht is de meter wel stil...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de zekerheid nogmaals geprobeerd en bekeken (met foto voor en na) de gaskraan dicht, even gewacht en gecontroleerd; (21.56) het laatste tellertje stond op 0,2 van de 0 af, (22.02) teller weer bekeken en het is toch een streepje verder!! dus kraan weer open en morgen contact met enexis ! Dankjulliewel!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit heeft weinig zin, je hebt maar 6 minuten gewacht!... Het gas wat in de leiding voor de meter zit komt van buiten, is koud, komt binnen en wordt warmer, zal dus uitzetten en daardoor zal de meter nooit helemaal 100% stil blijven staan. Controleer het eens voor een langere tijd, bijv een nacht. 's Avonds de kraan (goed) dicht draaien, foto maken, en 's morgens weer een foto maken en weer open doen. Stel je woning zou normaal 3000m3 gas verbruiken, dan heb je nu alsnog 2000m3 meer verbruikt, (ERG VEEL) Maar 2000m3 delen door 365dagen is 5,47m3 per 24 uur.. zou er dus in een nacht ruim 2 m3 weg moeten zijn...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Kan dat dan gas aftappen?
Lijkt me een gevaarlijk iets om te doen. Stroom kan ik nog begrijpen.
Sowieso s nachts op 15 zetten, 17 is voor de nacht veel. En overdag 17 en later in de middag op 19 ipv 20? Scheelt toch en went snel met extra vest aan!! Is er nog wat uitgekomen qua lek (nog gevaarlijk ook!) of aftappen??
een jaar geleden