Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dienen de gegevens van de jaaropgaaf van 2013 ingevuld te worden op een voorlopige aanslag 2014?

Ik heb een voorlopige aanslag voor 2014 gekregen. Gegevens kloppen niet helemaal met mijn jaaropgaaf 2013. Of is dit voor volgend jaar en moet ik deze invullen met mijn jaaropgaaf van volgend jaar (2014)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
656
paulus811
10 jaar geleden
De voorlopige aanslag is voor een ander jaar dan je loonjaar, dus niet zo vreemd dat het niet klopt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bedoel je paulus?
paulus811
10 jaar geleden
De jaaropgave heeft betrekking op het belastingjaar 2013, maar de voorlopige aanslag is een bedrag dat alle plussen en minnen voor 2014 betreft. Je jaaropgave over 2013 is van invloed op de voorlopige/definitieve aanslag over 2013. En loon kan veranderen, zelfs al heb je geen opslag gekregen. Zo veranderen heffingen en kortingen jaarlijks.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is een misverstand te denken dat de voorlopige teruggaaf conform de werkelijkheid moet zijn. Natuurlijk moet je de belastingdienst niet als bank van lening gebruiken door bijvoorbeeld fictief € 20.000 hypotheekrenteaftrek te vermelden, terwijl de werkelijke aftrek € 8000 is. Maar in deze situatie mag je best € 4000 renteaftrek vermelden. Dan krijg je achteraf nog een leuk bedragje terug ook. Er kan dus creatief met de cijfers van 2013 worden omgesprongen, als men maar niet verwordt tot de 'creatieve boekhouder'
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding