Hoe werkt Excel BET functie?

Ik krijg met Excel BET functie steeds de verkeerde uitkomst.

Simpel rekensommetje dat je ook uit het hoofd kunt uitrekenen:
Stel ik heb € 100 op de bank. Ik krijg 10% rente en ieder jaar leg ik aan het einde van het jaar € 100 euro op de bank.
Dan heb ik aan het einde van jaar 1: € 100 (beginbedrag) + € 10 (rente) + € 100 (inleg per jaar) = € 210.
Aan het einde van jaar 2: begin met € 210 + € 21 (rente) + € 100 (inleg per jaar) = € 331.

Ik vraag aan excel: hoevel moet ik per periode betalen (BET) als mijn huidige waarde € 100 is, de rente per periode 10% is, en ik aan het einde van 2 perioden € 331 wil hebben. De berekening hierboven zegt dan dat ik iedere periode € 100 moet betalen.

In Excel is de functie Bet(rente; aantal-termijnen; hw; tw), waarbij hw = huidige waarde en tw = toekomstige waarde.

Dus vul in: BET(0.1; 2; 100; 331), resultaat: € -215.24 ??? Hoe komen ze daar nu bij?
Als ik invul BET(0.1; 2; 100; -331) dan krijg ik wel het goede resultaat: € 100
Echter ik begrijp niet waarom HW positief is en TW negatief.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Sparen
4.6K

Antwoorden (1)

Je gebruikt de verkeerde functie voor het voorbeeld wat je geeft, als je wilt weten wat de toekomstige waarde is moet je ook de functie TW gebruiken en niet BET.
BET gebruik je als je wilt weten wat je moet betalen over een bepaalde periode met een bepaalde rente met een bepaald begin drag als in schuld.

Dit zijn de functies met de juiste argumenten:

BET Berekent de hoogte van de betalingen, gegeven de argumenten. BET(rente;aantal-termijnen;hw;tw;type_getal)
HW Berekent de huidige waarde van een reeks betalingen gegeven de argumenten. HW(rente;aantal-termijnen;bet;tw;type_getal)
NPER Berekent het aantal termijnen gegeven de argumenten. NPER(rente;bet;hw;tw;type_getal)
RENTE Berekent het periodieke rentepercentage gegeven de argumenten. RENTE(aantal-termijnen;bet;hw;tw;type_getal;schatting)
TW Berekent de toekomstige waarde gegeven de argumenten.
TW(rente;aantal-termijnen;bet;hw;type_getal)