mag je minder werken bij vrijwilligerswerk ?

Ik doe de ene week op di en do avond vrijwilliligerswerk en de andere week op di en do en zat avond en zondagochtend. Nu heb ik een andere functie op het werk gekregen waarbij ik veel moet nadenken ik werk 32 uur per week. Ik wil een stapje terug doen in het vrijwilligerswerk wil niet helemaal stoppen ( ik werk in de huisdierenopvang van ggz dus honden en dergelijke uitlaten) ik wil met de zondagochtend stoppen omdat ik merk dat ik dit meer trek om zo vroeg op te staan hele week al vroeg op. Ik heb een contract staat wel iets met opzeggen van 6 weken opzegtermijn geldt dit dan ook als je een dag minder werkt? ik mag niet stoppen omdat er niemand anders is ze gaan zoeken dit kan 1 mnd zijn of een jaar dat laatste ben ik niet van plan. Ik heb gemeld dat het mij iets te veel wordt aangezien ik vorige jaar overspannen ben geweest, en er is in het begin gezegd dat als het minder ging je wel minder kon gaan werken. Wat zijn mijn rechten als vrijwilliger ik weet wel dat het niet vrijblijvend is en ik zeg het niet op alleen 1 dag.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ook als vrijwilliger heb je de verantwoordelijkheid, dat het werk gedaan wordt. Je kunt dus niet van de ene op de andere dag, besluiten dit niet meer te doen. Ook als je minder ingezet wil worden, zal er voor jou vervanging gezocht moeten worden. In je contract staat een opzegtermijn van 6 weken, dit zou ook redelijk zijn voor een dag minder. Als je er helemaal mee zou stoppen, zou dat mogen na 6 weken, dus moet dat ook kunnen als je een dag minder wil gaan werken. Geef aan dat je over 6 weken op de zondagochtend niet meer komt. Zijn ze het daar niet mee eens, dan zit er niets anders op, dan helemaal te stoppen, want dan mag dat wel 6 weken voordat je stopt. Je kunt dan eventueel na een tijdje weer aangeven dat je weer wil starten en dan de zondagmorgen direct weigeren. Bespreek dit met je leidinggevende.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor vrijwilligers gelden de wettelijke regels uit het arbeidsrecht niet. Dan geldt alleen wat je met elkaar hebt aafgesproken. "Opzeggen" doe je als je helemaal wil stoppen. Deze organisatie wil kennelijk dat je dat 6 weken vantevoren doet. Dat is al langer dan bij 'gewoon werk' want daar is het 'een maand einde maand'.
Nu je alleen maar een dag minder wil gaan werken, kun je het beste kijken of het contact daar ook wat over zegt. Zo niet, dan is 6 weken vantevoren doorgeven echt lang genoeg.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bedenk: als je bij een gewoon bedrijf korter wilt gaan werken, moet dat ook worden goedgekeurd tenzij er ''zwaarwegende bedrijfsbelangen" zijn maar daarvan is niet zo vlug sprake.
Computoon