met hoeveel mensen heb je een functioneringsgesprek?

Is het gebruikelijk dat mijn direct leidinggevende en haar baas allebei bij een functioneringsgesprek aanwezig zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet gebruikelijk. Een functioneringsgesprek is een gesprek tussen werknemer en direct leidinggevende over dagelijkse zaken in de afgelopen periode en de komende periode. Wat gaat er goed en wat niet, wat wordt de agenda van de komende tijd, wat zijn de wensen en mogelijkheden, kort gezegd de jaarlijkse check. Het is tweerichtingsverkeer, in die zin dat beiden inbreng hebben (een beoordelingsgesprek is eenrichtingsverkeer; werknemer heeft geen inbreng). In deze zetting heeft de baas van je leidinggevende geen functie, want hij of zij kent jou niet in je dagelijkse functioneren.
Misschien is er bijzondere reden dat je baas haar baas meeneem en heeft die niet zozeer met jou te maken als met haar. Vraag ernaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Jazeker is dat gebruikelijk. Dat zijn juist de 2 personen waar het om gaat.
De leidinggevende, omdat hij/zij "naast" je op de werkvloer staat in principe en info krijgt van je collega's over vanalles.
De baas, omdat hij het verhaal van (een vertrouwenspersoon) de leidinggevende aan moet horen, jou uiteindelijk moet betalen en simpelweg eindverantwoordelijke is ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is afhankelijk van het soort bedrijf en het soort werk wat je doet. Bij mij is het gebruikelijk dat de werkplaatschef én de filiaalmanager bij het functioneringsgesprek aanwezig zijn.
jc54
11 jaar geleden
Bij mij is het altijd alleen de leidinggevende geweest. Hij heeft zijn licht opgestoken bij de collega's en voert het gesprek alleen. Het lijkt mij ook een zaak tussen jou en je baas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn ervaring is dat je alleen met je direct leidinggevende een normaal functioneringsgesprek hebt.
als er problemen zijn, dan is het te verwachten dat er nog iemand bij komt en in dat geval zou zijn/haar leidinggevende zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
wat nog een mogelijkheid is, is dat jouw leidinggevende nog niet zo ervaren is in dit soort gesprekken.
in dat geval zat haar baas erbij om "toezicht" te houden / corrigerend op te treden indien nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de bedrijven waar ik heb gewerkt en bij het bedrijf waar ik nog werk: met 1 persoon, de direct leidinggevende. De 'opvolgende' leidinggevende tekent het beoordelingsformulier ook, voor 'gezien'. Idem de afdeling HR, die in vroegere tijden bij Nederlandse bedrijven nog gewoon 'Personeelszaken' heette en met die naam was niets mis.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zeg nog steeds pz! :)
Dat hang er van af wat voor soort functioneringsgesprek het is. Naast het "gewone" functioneringsgesprek heb je ook dergelijke gesprekken waarbij het personeel de chef gaat beoordelen. Daarbij zijn er dan meer personen aanwezig. Indien je het vreemd vind dat jij anders behandeld wordt dan anderen dan kun je dit laten opnemen in het verslag van het functioneringsgesprek. Verslagen nooit direct tekenen en laster alleen rustig doornemen.