Wat kan en mag ik in deze situatie van mijn jobcaoch verwachten?

In 2011 ben ik begonnen met stage bij de gemeente en omdat ik dit zo leuk vond en het er heel erg naar mijn zin had heb ik de vraag gesteld of ik daar eventueel zou kunnen werken. Met behulp van school, het UWV en de een jobcoach is dit toen uiteindelijk geregeld. Eind 2012 ben ik begonnen met mijn leer-werkbaan bij de gemeente. Een half jaar later kwam het ter sprake dat ik op zoek moest gaan naar een andere baan omdat de gemeente, zoals veel organisaties moet bezuinigen en moet reorganiseren. Mocht ik in november 2013 nog niks gevonden hebben zou ik nog een half jaar verlenging van mijn contract kunnen krijgen (Een leer-werkbaan mag anderhalf jaar duren)

Dat halfjaar verlening is er van gekomen, ik heb namelijk nog niks kunnen vinden. Maar ik ben nog steeds hard opzoek!

Ik ga altijd met veel plezier naar mijn werk, de sfeer onderling is leuk en gezellig, de collega's zijn aardig. Ze weten wat ze aan me hebben en vinden dat ik mijn werk goed doe. Kortom: ik wil nog lang niet weg hier en heb ook al 100 keer aangegeven hoe leuk ik dit werk vind.

Dan nu mijn vraag: Mijn jobcoach heeft natuurlijk ook de reden gehoord waarom ik op zoek moet naar iets anders en helpt mij nu wel met het zoeken naar iets anders. maar is het niet een taak van de hem om toch met de werkgever aan tafel te gaan zitten om eventueel iets te regelen en aan te geven hoe wat ze aan mij hebben en zo? Ik heb een Wajong, dus in principe kost ik hun niks.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat jij je werkgever helemaal niets kost is niet waar. Ik neem aan dat jij gewoon het minimum jeugdloon verdiend, dat wordt grotendeels betaald door jouw werkgever. Daar bovenop krijg jij een aanvulling van je Wajong. Het is de taak van jouw jobcoach werk voor jou te vinden, jij moet vervolgens zelf zien dit te behouden. In dit geval moet je er, buiten jouw schuld om, weg. Je kunt je jobcoach dan weer inschakelen, deze gaat hetzelfde doen, op zoek voor jou naar werk. Het is niet aan de jobcoach om jouw werkgever te overtuigen dat hij/zij jou in dienst moet houden, bovendien heeft dat om de reden dat je weg moet ook geen zin. Die taak ligt bij jou.
Jouw jobcoach doet dus wat hem/haar opgedragen is, niets meer, niets minder.