Wat kan ik doen als ik de onverschuldige betaling niet terug kan betalen?

ik heb gebruik gemaakt van een betaling die op mijn rekening is gestort en nu wordt het gevraagd om het terug te betalen,maar ik ben niet in staat om het op korte termijn te doen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag mij af of je wel verplicht bent het terug te betalen. Misschien goed dat eerst uit te zoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je redelijkerwijs had kunnen weten dat je geen recht had op dit geld, dan ben je verplicht tot terugbetaling. Hij had ook uit kunnen zoeken waar het geld vandaan kwam en of hij er recht op had. I.p.v. dit uit te zoeken heeft hij het geld reeds besteed. Dit is niet redelijkerwijs kunnen weten dat je recht had op dit geld.

Het beste antwoord

Naar de desbetreffende bank gaan, want die is voor een deel ook verantwoordelijk en dan vragen of zij een regeling kunnen treffen.
Het aflossen in termijnen, wat voor jou haalbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo is de bank verantwoordelijk? Hij/zij wist toch zelf ook wel dat het geld niet van hem/haar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je hebt gelijk maar de bank heeft een fout gemaakt door het op een verkeerde rekening te storten. (werk zelf bij een bank) Zij zijn dan bereidt om te helpen met het inlossen van het bedrag.

Andere antwoorden (4)

Dat is niet zo handig geweest. Je wist immers dat het niet voor jou bedoeld was. Maar misschien kun je een regeling treffen. De situatie uitleggen, schuld bekennen en vragen of je het in termijnen mag terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vragen om een aflossing zodat je in termijnen kan betalen. Vaak zit er wel een minimum aan bedrag voor het betalen in termijnen. Met 10 euro per maand zullen ze niet akkoord gaan. Kun jij het minimum van een termijn niet betalen, dan is dat jou probleem. Dan wordt je opgelegd het complete bedrag ineens te betalen.

Als je onder de betaling uit zou willen komen, dan heb je in dit geval waarschijnlijk geen poot om op te staan. Waarschijnlijk had je redelijkerwijs kunnen weten dat je er geen recht op had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vragen of je het in termijnen terug kunt betalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou bij je bank kunnen vragen of je daar een lening kan krijgen, zodat je het verschuldigde bedrag wel direct terug kan betalen.
De persoon voor wie het geld bestemd is, mag niet de dupe worden van deze fout. (ik bedoel de uiteindelijke ontvanger, niet degene die het verkeerd op jouw rekening heeft gestort, want die persoon heeft tenslotte ook een fout gemaakt...)
Deze lening kost je dan wel rente, maar je hebt ook ten onrechte geld gebruikt wat niet voor jou bestemd was, en degene die wél recht op het geld had, heeft rente misgelopen.

Mocht je die lening niet kunnen krijgen, bijv omdat je te weining inkomen hebt, dan zou ik toch op een andere manier proberen je schuld af te betalen.
Wat heb je met dat geld gedaan? Heb je er iets van gekocht?
Dit zou je weer kunnen verkopen op marktplaats of zo, en evt nog andere spullen van jezelf. je hebt geen recht gehad op dat geld, dus nu moet je op de blaren zitten.

Een harde les, maar zo is het t rechtvaardigst.
Ik wens je veel succes.