Krijg ik een uitkering nadat onze bv failliet is gegaan?

Onze zaak is vandeweek failliet gegaan en ik had 50% van de aandelen. Kom ik nu toch in aanmerking voor een uitkering?

Weet jij het antwoord?

/2500

De BV is failliet maar voor de schulden van de BV word je in prive niet aangesproken, tenzij sprake zou zijn geweest van kennelijk onbehoorlijk bestuur. Heb je in prive nauwelijks inkomsten of vermogen, dan ben je op een bijstandsuitkering aangewezen. Met alle bijbehorende verplichtingen.

Als je als DGA (Directeur Groot Aandeelhouder) in dienst van je BV bent, ben je ook gewoon werknemer waarvoor de BV dus de premies WW afdraagt. Het genoten loon moet in overeenstemming zijn (geweest) met de wettelijke normen die zowel minimum als maximum eisen stelt. Sommige DGA's verzinnen allerlei 'legale' loonconstructies waardoor ze ogenschijnlijk niets verdienen en daarom ook geen premies en belastingen hoeven te betalen maar waarmee ze wel hun rechten als werknemer behouden. Zolang je als DGA geen meerderheidsbelang in de BV hebt of hebt gehad kom je bij gedwongen ontslag (wat het geval kan zijn na een faillissement van de BV) voor de UWV gewoon in aanmerking voor een WW uitkering. Voor de hoogte en duur van de WW uitkering kunnen aanvullende eisen gesteld worden m.b.t. het arbeidsverleden. Een DGA die een groter belang heeft (gehad) dan 50% in de BV (51% en hoger), heeft daarmee een absolute beslissingsbevoegdheid in de BV en kan in feite ervoor verantwoordelijk zijn dat de BV failliet is gegaan en daarmee door eigen schuld werkloos zijn geworden. Dan kan daarmee ook de WW ontzegd worden vanwege dan verwijtbare werkloosheid. Ook de beloning en privileges van de DGA kan buiten de werkingssfeer van de WW zijn geraakt waardoor dan ook geen recht op een WW uitkering kan bestaan. De beloning kan dermate hoog zijn dat dan de verantwoordelijkheid voor een inkomenloze periode geheel bij de DGA zelf ligt. Deze kan immers uit dat salaris reserveringen aanleggen om persoonlijke tegenslagen op te vangen. Bij een 50% belang heb je feitelijk geen meerderheidsbelang gehad, maar misschien wel een buitenproportionele beloning. Het zijn factoren die bij een WW toekenning meegewogen worden en zwaarder kunnen meetellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100