Er is mij gevraagd een rekening te openen en iemand te machtigen. Hij krijgt een erfenis maar gaat scheiden en wilt dit geld niet delen. Is dit slim?

Zijn vader is pas geleden overleden en hij erft 25.000 euro. Nu staat dit op de rekening van zijn moeder, maar die gaat binnenkort naar een verzorgingstehuis.

Hij wilt scheiden van zijn vrouw, maar die weet dit nog niet. Ze zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Hij kan het geld goed gebruiken om een huisje te huren en even vooruit te kunnen.

Hij heeft mij gevraagd om een rekening te openen, zodat hij het geld hierop kan storten en hier geld van op kan nemen. Ik houd hier ook een leuk bedrag aan over, ter compensatie.

Maar nu vraag ik me af wat voor gevolgen dit zou kunnen hebben? Kan er zomaar 25.000 euro gestort worden? Kan de notaris hierachter komen bij de scheiding? In wat voor opzichten kan dit nadelig zijn voor mijzelf? Etc..

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 54 minuten:
Mijn twijfels zijn bevestigd en het is mij duidelijk, ik ga me er zeker niet mee bemoeien. Bedankt voor al jullie reacties.

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet doen. Het is fraude. De kans is groot dat je zelf ook opgelicht wordt of straks mede-aansprakelijk wordt gesteld voor zijn schulden.

Het ligt eraan hoe of zijn moeder is getrouwd geweest, zij bepaalt wat er met het geld gebeurt want misschien hadden ze wel een testament op het langstlevende. Ze kan hem ook wat geld zo nu en dan toestoppen, maar mischien wil ze haar geld nog wel niet weggeven. Ik denk niet dat het verstandig is om het op een rekening op jouw naam te zetten, want ze kunnen altijd nagaan waar het geld naar toe wordt " gesluisd ". Vooral zo'n redelijk groot bedrag wardt naar gevraagd waar komt het vandaan ?

Doe dit nou niet. Dit is gewoon fraude.

het is vanwege een aantal redenen 'niet slim'. maar om even je voornaamste nadeel aan te kaarten: dit gaat jouw vermogensbelasting kosten - dus tenzij je goede afspraken maakt zou ik er vanaf zien. ik zou dit soort vragen overigens aan een belastingadviseur stellen (eentje die goed is, dit zijn vaak de wat meer ervaren adviseurs).

Als ik dit verhaal zo lees, wil hij jou gebruiken voor zijn praktijken. Jij blijft altijd verantwoordelijk als jij rekeninghoudster bent. Ik zou het NIET doen, want ik vermoed dat hier fraude uit weg komt. Ik werk zelf bij fraudezaken bij de bank. Dus goed advies NIET DOEN! Anders ben jij medeplichtig en kun jij nooit en te nimmer ooit nog bankzaken doen, sta je op de zwarte lijst! Toegevoegd na 4 minuten: Het komt heel vaak voor tegenwoordig dat mensen geld krijgen aangeboden om diensten te verlenen zoals het lenen van een pas plus pincode of openen van rekening op hun naam. Lijkt makkelijk verdiend en je "helpt" iemand ermee. Vaak komt dit heel snel uit en dan zit jij voor de rest van je leven met de problemen. Je blijft nl altijd verantwoordelijk voor je eigen rekening en zulke verhalen telt niet mee. Je kunt nu nog NEE zeggen, dus bezint eer gij begint!

Niet aan beginnen! Als het fout gaat en daar kun je gif op innemen,ben jij het L*L! Het is op zijn minst verduistering.

Je moet het niet doen, vanwege alle redenen die hierboven staan: fraude, belasting enz. Maar het is ook helemaal niet nodig. Sinds 2003 is het nieuwe erfrecht van toepassing. Hierin is van rechtswege geregeld dat de langstlevende echtgenoot de beschikking krijgt over de hele erfenis en dat de kinderen een vordering krijgen op die langstlevende echtgenoot. Die vordering is slechts opeisbaar indien de langstlevende overlijdt, failliet gaat of in een schuldsanering komt. (art. 4:13 Burgerlijke Wetboek) Kortom: die persoon doet gewoon niks met de erfenis. Als zijn moeder vrijwillig geld aan hem wil geven (dat kan natuurlijk altijd), kan ze dat het beste pas doen nadat de echtscheiding rond is. Dan wordt het geld niet bij de boedelscheiding betrokken. Dat moeder binnenkort naar een verzorgingshuis gaat, is geen reden waarom ze het geld nu al aan haar zoon zou moeten geven. Dit allemaal bij elkaar is nog eens een extra reden om je hier verder niet mee te bemoeien. Ze kunnen het best zelf regelen.

Zonder testament geldt er m.b.t. de verdeling van de nalatenschap van diens vader de wettelijke verdeling inhoudende dat moeder al het geld van haar man krijgt met een schuld aan de kinderen voor hun erfdeel. Als vader wel een testament had zal er redelijkerwijs in het testament staan dat zijn vermogen niet ten gunste komt de gemeenschap van goederen van zijn zoon met zijn (toekomstige ex-)echtgenote. In het verzorgingshuis is de eigen bijdrage van de moeder m.i. gebaseerd op haar inkomen, niet haar vermogen. Ga in overleg met de advocaat of een notaris en laat hij zich goed informeren.

ik zou het niet doen. als ze dingen eens nader gaan bekijken en iemand ergens jou ID nummer kunnen ze je passen nagaan, kijken waar je staat geregistreerd en wat de gegevens zijn die interessant zijn. als je een uitkering hebt zit je helemaal in de penarie. wat op je naam staat hoor je op te geven, zo niet pleeg je fraude, als je het niet op kan lossen zou je eerst het geld op moeten vreten wat niet van jou is als het totaal bedrag (geld van de man, en spaargeld van jou) niet boven de wettelijk vastgestelde vermogensgrens uitkomt. bovendien kan een moeder een kind (de man in de geval) schenkingen doen..... maar.... de belasting zit hier bovenop. er gaat rente betaald worden over het bedrag, dat staat vast. jij kan dus de belasting op gaan hoesten over het bedrag, en reken er maar op dat dit niet gaat om en paar procenten. Toegevoegd na 2 minuten: de vrouw zou ook wel willen weten waar die centen zo spontaan zijn gebleven want neem aan de ze er van op de hoogte is

Hij heeft straks het geld . En jij krijgt straks een vette rekening van de belasting .

Hij erft helemaal nikswant zijn moeder leeft nog.die krijgt het geld van haar man

ik zou er voorzichtig mee zijn, het kan inderdaad fraude zijn, en daarbij als jij de rekening op jou naam zet betaal jij ook de belasting daarover. die ga je betalen nl. boven de 20.000 euro. en nog meer gevolgen van dien. en als jij opeens 25000 euro erop zet hoe wou jij dat verantwoorden. eerst maar eens goed informeren voor je het gaat doen. hier lijken mij geen voordelen aan te zitten. ga eens bij de politie informeren met foto over die persoon. leg het verhaal daar eens uit, en kijken wat hun zeggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100