Er is mij gevraagd een rekening te openen en iemand te machtigen. Hij krijgt een erfenis maar gaat scheiden en wilt dit geld niet delen. Is dit slim?

Zijn vader is pas geleden overleden en hij erft 25.000 euro. Nu staat dit op de rekening van zijn moeder, maar die gaat binnenkort naar een verzorgingstehuis.

Hij wilt scheiden van zijn vrouw, maar die weet dit nog niet. Ze zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Hij kan het geld goed gebruiken om een huisje te huren en even vooruit te kunnen.

Hij heeft mij gevraagd om een rekening te openen, zodat hij het geld hierop kan storten en hier geld van op kan nemen. Ik houd hier ook een leuk bedrag aan over, ter compensatie.

Maar nu vraag ik me af wat voor gevolgen dit zou kunnen hebben? Kan er zomaar 25.000 euro gestort worden? Kan de notaris hierachter komen bij de scheiding? In wat voor opzichten kan dit nadelig zijn voor mijzelf? Etc..

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 54 minuten:
Mijn twijfels zijn bevestigd en het is mij duidelijk, ik ga me er zeker niet mee bemoeien. Bedankt voor al jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat er zolang de moeder nog leeft niets te erven is. Moeder is de eerste erfgenaam, of ze naar een verzorgingshuis heeft hier, naar mijn idee, niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Klinkt als een bijzonder onbetrouwbaar persoon die z'n eigen moeder een poot uit wil rukken en z'n aanstaande ex haar wettelijke rechten wil ontzeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbetrouwbaar wil ik niet zeggen. Er is 100.000 euro vrijgekomen, zijn moeder houd hier 50.000 van en 25.000 gaat naar zijn broer. Zijn vrouw krijgt al de helft van hun villa en bezittingen, maar hij wilt een potje hebben voor de lasten van het komende jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik heb gehoord, dat wanneer iemand naar een verzorgingstehuis gaat, de belasting ook nog eens geld vangt. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verzorgingshuis is zeker niet gratis. Elke maand moet je een eigen bijdrage aftikken en die kan flink oplopen.
Verder vind ik dit zo'n onfrisse constructie dat ik er niets mee te maken zou willen hebben. De kans dat je bij fraude betrokken raakt, is bovendien groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er een testament waar dit instaat? Want anders valt er echt niets te erven voor de kinderen. zolang moeder nog leeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er is een testament en de moeder heeft hier zelf ook voor getekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gegoogled Manjo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist al hoe het is, omdat mijn vader in 2004 overleed en wij toen zelf in zo'n situatie zaten.
Het enige waarvoor ik nu googlede, was een bron. Wat ik vond was allemaal zo "vervuild" met commentaar, dat ik uiteindelijk besloot om alleen het gevonden wetsartikel te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk je wel eens naar het programma opgelicht? Oplichters hebben altijd veel geld in het vooruitzicht, maar kunnen er (nog) niet aankomen. Zo strikken ze mensen met mooie praatjes en zij denken dan gemakkelijk geld te verdienen door hun tijdelijke hulp. Uiteindelijk worden de helpers slachtoffers en naar het geld kunnen ze fluiten en krijgen ze schuldeisers aan hun deur. Zou maar niet al te goed van vertrouwen zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van gast 22899 is dat vader een testament had en dat moeder afstand heeft gedaan van het haar als langstlevende toekomende aandeel van haar 2 kinderen. Dan heeft de overleden vader - zoals gebruikelijk - toch bepaald dat de erfenis niet in de huwelijksgemeenschap van zijn kinderen valt?
Als dat niet het geval is dan heeft zijn vrouw, de toekomstige ex ,een vordering ter grootte van de helft van het erfdeel, dus € 12.500.
Daar ga je toch niet tussen zitten?
Het komt toch uit en dan heb je sores voor niets.

Antwoorden (12)

Niet doen. Het is fraude. De kans is groot dat je zelf ook opgelicht wordt of straks mede-aansprakelijk wordt gesteld voor zijn schulden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan hoe of zijn moeder is getrouwd geweest, zij bepaalt wat er met het geld gebeurt want misschien hadden ze wel een testament op het langstlevende. Ze kan hem ook wat geld zo nu en dan toestoppen, maar mischien wil ze haar geld nog wel niet weggeven. Ik denk niet dat het verstandig is om het op een rekening op jouw naam te zetten, want ze kunnen altijd nagaan waar het geld naar toe wordt " gesluisd ". Vooral zo'n redelijk groot bedrag wardt naar gevraagd waar komt het vandaan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe dit nou niet. Dit is gewoon fraude.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is vanwege een aantal redenen 'niet slim'. maar om even je voornaamste nadeel aan te kaarten: dit gaat jouw vermogensbelasting kosten - dus tenzij je goede afspraken maakt zou ik er vanaf zien.
ik zou dit soort vragen overigens aan een belastingadviseur stellen (eentje die goed is, dit zijn vaak de wat meer ervaren adviseurs).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat officieel geen vermogensbelasting meer, maar je bedoelt waarschijnlijk het fictief rendement van box 3.
Als je echter geld van een ander onder je beheer hebt op je eigen rekening dan staat er een even grote schuld tegenover, dus in principe geen belastbaar bedrag voor de rendementsgrondslag van box 3.
Als ik dit verhaal zo lees, wil hij jou gebruiken voor zijn praktijken. Jij blijft altijd verantwoordelijk als jij rekeninghoudster bent. Ik zou het NIET doen, want ik vermoed dat hier fraude uit weg komt. Ik werk zelf bij fraudezaken bij de bank. Dus goed advies NIET DOEN! Anders ben jij medeplichtig en kun jij nooit en te nimmer ooit nog bankzaken doen, sta je op de zwarte lijst!

Toegevoegd na 4 minuten:
Het komt heel vaak voor tegenwoordig dat mensen geld krijgen aangeboden om diensten te verlenen zoals het lenen van een pas plus pincode of openen van rekening op hun naam. Lijkt makkelijk verdiend en je "helpt" iemand ermee. Vaak komt dit heel snel uit en dan zit jij voor de rest van je leven met de problemen. Je blijft nl altijd verantwoordelijk voor je eigen rekening en zulke verhalen telt niet mee. Je kunt nu nog NEE zeggen, dus bezint eer gij begint!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet aan beginnen! Als het fout gaat en daar kun je gif op innemen,ben jij het L*L! Het is op zijn minst verduistering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het niet doen, vanwege alle redenen die hierboven staan: fraude, belasting enz.

Maar het is ook helemaal niet nodig. Sinds 2003 is het nieuwe erfrecht van toepassing. Hierin is van rechtswege geregeld dat de langstlevende echtgenoot de beschikking krijgt over de hele erfenis en dat de kinderen een vordering krijgen op die langstlevende echtgenoot. Die vordering is slechts opeisbaar indien de langstlevende overlijdt, failliet gaat of in een schuldsanering komt.
(art. 4:13 Burgerlijke Wetboek)

Kortom: die persoon doet gewoon niks met de erfenis. Als zijn moeder vrijwillig geld aan hem wil geven (dat kan natuurlijk altijd), kan ze dat het beste pas doen nadat de echtscheiding rond is. Dan wordt het geld niet bij de boedelscheiding betrokken.
Dat moeder binnenkort naar een verzorgingshuis gaat, is geen reden waarom ze het geld nu al aan haar zoon zou moeten geven.

Dit allemaal bij elkaar is nog eens een extra reden om je hier verder niet mee te bemoeien. Ze kunnen het best zelf regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een testament is dan gaat dit alles niet op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeder kan schenken en daarbij de partner ( en de huewelijksgemeenschap) van haar kind uitsluiten , net zoals iedere ouder in zijn testament kan bepalen.
Zonder testament geldt er m.b.t. de verdeling van de nalatenschap van diens vader de wettelijke verdeling inhoudende dat moeder al het geld van haar man krijgt met een schuld aan de kinderen voor hun erfdeel.
Als vader wel een testament had zal er redelijkerwijs in het testament staan dat zijn vermogen niet ten gunste komt de gemeenschap van goederen van zijn zoon met zijn (toekomstige ex-)echtgenote.

In het verzorgingshuis is de eigen bijdrage van de moeder m.i. gebaseerd op haar inkomen, niet haar vermogen.
Ga in overleg met de advocaat of een notaris en laat hij zich goed informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helaas werkt het niet zo in een verzorgingstehuis....
inkomen zal minimaal zijn, maar het vermogen boven een bepaalde grens moet je opeten voor je ergens aanspraak op kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mening over opeten vermogen klopt al zeker zo'n tien jaar niet meer met de werkelijkheid te weten de regeling eigen bijdrage awbz. Zie site CAK.
De eigen bijdrage is uitsluitend gebaseerd op het fiscale verzamelinkomen en niet op het vermogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inkomen uit vermogen (box 3, bv. rente-inkomsten) wordt ook tot het inkomen gerekend waardoor de hoogte van het vermogen indirect toch van invloed is. het bijdrageplichtig inkomen wordt bepaald door oa. het inkomen over het peiljaar minus ingehouden belastingen en enkele vrijgestelde bedragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb niet gezegd dat het inkomen uit box 3 niet behoort tot het fiscale verzamelinkomen.
Het rekening houden met het (theoretisch) inkomen uit vermogen (voor box 3) , is heel wat anders dan het "opeten van het vermogen" zoals eucalypje zegt.
Het opeten van vermogen is niet meer c.q. nog niet aan de orde. (je weet in deze tijd van bezuinigen niet wat minister Kamp bedenkt).
De vrijstelling is zo hoog dat het heel gemakkelijk is om in een verzorgingshuis het inkomen te laten groeien.
Dat is het tegengestelde van opeten.
ik zou het niet doen.

als ze dingen eens nader gaan bekijken en iemand ergens jou ID nummer kunnen ze je passen nagaan, kijken waar je staat geregistreerd en wat de gegevens zijn die interessant zijn.

als je een uitkering hebt zit je helemaal in de penarie. wat op je naam staat hoor je op te geven, zo niet pleeg je fraude, als je het niet op kan lossen zou je eerst het geld op moeten vreten wat niet van jou is als het totaal bedrag (geld van de man, en spaargeld van jou) niet boven de wettelijk vastgestelde vermogensgrens uitkomt.

bovendien kan een moeder een kind (de man in de geval) schenkingen doen.....
maar.... de belasting zit hier bovenop. er gaat rente betaald worden over het bedrag, dat staat vast.
jij kan dus de belasting op gaan hoesten over het bedrag, en reken er maar op dat dit niet gaat om en paar procenten.

Toegevoegd na 2 minuten:
de vrouw zou ook wel willen weten waar die centen zo spontaan zijn gebleven want neem aan de ze er van op de hoogte is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van dit antwoord klopt heel erg weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
want?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie mijn antwoord
Hij heeft straks het geld .
En jij krijgt straks een vette rekening van de belasting .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op grond waarvan krijgt hij een vette rekening van de belasting?
Als je geld van een ander tijdelijk op jouw rekening stalt (vordering en tegelijk ook een schuld) dan is dat op zich toch geen belastbaar feit, behalve dat deel van de schuld dat voor box 3 niet meetelt??
Maar dat is nooit meer dan de ruim € 21.000, die is vrijgesteld voor een belastingplichtige onder de 65 jaar zonder fiscale partner.
Hij erft helemaal nikswant zijn moeder leeft nog.die krijgt het geld van haar man
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagsteller zegt dat het anders ligt:
"Er is 100.000 euro vrijgekomen, zijn moeder houd hier 50.000 van en 25.000 gaat naar zijn broer."
Hieruit blijkt dat de moeder de schuld aan haar kinderen nu aflost.
ik zou er voorzichtig mee zijn, het kan inderdaad fraude zijn, en daarbij als jij de rekening op jou naam zet betaal jij ook de belasting daarover. die ga je betalen nl. boven de 20.000 euro. en nog meer gevolgen van dien. en als jij opeens 25000 euro erop zet hoe wou jij dat verantwoorden. eerst maar eens goed informeren voor je het gaat doen. hier lijken mij geen voordelen aan te zitten. ga eens bij de politie informeren met foto over die persoon. leg het verhaal daar eens uit, en kijken wat hun zeggen.