mijn ex heeft met mijn auto verkeersovertredingen gemaakt ik kan de boetes niet betalen wat nu?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (4)

"Wie is aansprakelijk?
Het CJIB verstuurt de beschikking naar degene die:
de verkeersovertreding heeft begaan en is staande gehouden door de politie en/of
kentekenhouder is van het motorrijtuig of de aanhangwagen waarmee de overtreding is begaan of
het motorrijtuig of de aanhangwagen waarmee de overtreding is begaan, heeft gehuurd."

Jij zult moeten betalen. Sluit desnoods een lening af voor de boete... maar betaal 'm. De kosten worden snel hoger en de invorderingsmaatregelen steeds strenger. Uiteraard kun je proberen de boete te verhalen maar daar heeft het CJIB geen boodschap aan.
Computoon
10 jaar geleden
Het ligt eraan. Als het voertuig bv geflitst is voor door rood of te hard rijden, of bij een parkeerbon, wordt de boete naar de kentekenhouder verzonden, en die is verplicht om voor betaling zorg te dragen. Wie er ook achter het stuur zat.

Als de overtreder door de politie staande gehouden is, wordt de boete op zijn/haar naam uitgeschreven, en dan zal diegene verantwoordelijk zijn. Ik heb dat zelf een keer meegemaakt, toen mijn passagier geen gordel droeg en ik wel. Zij kreeg de bekeuring.

Je kunt natuurlijk proberen om met je ex wat te regelen dat die de boete terugbetaalt aan jou, maar het CJIB heeft daar verder geen boodschap aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer je boete zo snel mogelijk te betalen, anders worden ze verhoogd. Tot 2x toe. Als je dan nog niet hebt betaald komt uiteindelijk de politie aan je deur om je te gijzelen. Dat betekent dat je vast zit tussen echte criminelen, dat is echt geen pretje, geloof me. Probeer zo snel mogelijk die boete te betalen, en daarna kan je je ex verzoeken en desnoods via een incassobureau of iets(als hij niet meewerkt) om het geld terug te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Informeer de ex en stel hem aansprakelijk, gezien de informatie van de website van het CJIB:

" In beroep gaan omdat u 'niet zelf reed' heeft alleen zin als iemand anders in uw auto reed zonder uw toestemming en u het redelijkerwijs niet kon verhinderen.

Indien u een verkeersboete krijgt en u bent het hier niet mee eens dan kunt u in beroep gaan bij de officier van justitie. Dit dient u binnen 6 weken na de datum op de beschikking te doen.
Schrijf een aangetekende brief (voorbeeldbrief bezwaar tegen verkeersboete external link) waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met de boete. Het adres en de overige informatie staan in de beschikking.

Als u in beroep gaat hoeft u de bekeuring nog niet te betalen. U heeft automatisch uitstel.

Let op: als kentekenhouder bent u bijna altijd verantwoordelijk voor overtredingen die met uw auto of motor gemaakt worden. "