wordt kostgeld gekort op ww of aanvullende bijstandsuitkering?

Sinds kort ben ik werkloos omdat ze moesten inkrimpen. Ik krijg nu dus ww en misschien aanvullende uitkering tot bijstandsniveau (dit weet ik nog niet zeker, ben ik nog mee bezig). Mijn zoons van 21 hebben een klein inkomen en wonen bij mij thuis. Nu zit ik met de vraag of ik gekort ga worden als ik van hun kostgeld krijg. Ik kan hier nergens informatie over vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Voor kinderen jonger dan 16 jaar geldt dat zij in principe onbeperkt mogen bijverdienen zonder dat u uw recht op kinderbijslag verliest. Dit betekent dat de inkomsten van uw kind(eren) jonger dan 16 jaar geen invloed hebben op uw bijstandsuitkering.

Als uw kind voldoende inkomsten heeft om ook een deel van uw kosten te betalen kan de gemeente bepalen dat u een lagere toeslag krijgt vanwege het inkomen van uw kind(eren). Of de toeslag op de bijstandsuitkering gaat er helemaal af. Omdat u al een werkloosheidsuitkering hebt zou het dus best kunnen zijn u niet in aanmerking komt voor de toeslag. En dat daarmee het recht op een aanvullende bijstand komt te vervallen. De gemeente kan zelf de hoogte van de verlaging bepalen.

M.a.w.: u heeft uw huidige werkloosheidsuitkering en de aanvulling daarop wordt geacht te worden gedaan door een bijdrage van de zoons. Waardoor uw 'inkomen' aangevuld is tot het sociaal minimum.

U vermeldt niet of u een partner hebt. Al of niet met inkomen. Dan liggen de zaken uiteraard weer anders.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de bijstand zijn er normen voor een driepersoons gezin. De inkomens van je zoons worden verrekend met een eventuele uitkering. Oftewel dat gaat er af. Niet alleen kostgeld.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt, ongeacht of ze jou kostgeld betalen, hun inkomen gaat volledig van jouw bijstand af. En zolang je WW hebt, heb je met hun inkomen erbij waarschijnlijk geen recht op de aanvulling tot bijstandsniveau.
Wel of niet krijgen van kostgeld van inwonende kinderen maakt nix uit voor de uitkering.
Betalingen tussen leden van het gezin onderling wordt niet geregistreerd.

Wel wordt er gekeken naar het gezinsinkomen en het vermogen.