uwv wat is verschil tussen een toeslag of een aanvulling op mijn uitkering?

Hallo allemaal ik ontvang vanaf 1998 een wao uitkering omdat ik voor 80/100 % ben afgekeurd, nu heb ik toendertijd een aanvulling op mijn uitkering gekregen omdat ik onder het sociale minimum zat en tot op de dag van vandaag ontvang ik nog die aanvulling.

Ik ben van plan om in de toekomst naar Thailand te emigreren maar op de website van het uwv "Overzicht met landen waar u uw uitkering mee naartoe kunt nemen" hieronder de link dan staat er bij bijvoorbeeld Zuid korea JA bij "toeslag op mijn uitkering" en bij thailand NEE.

Nu is mijn vraag verlies ik dan die aanvulling tot aan het sociaal minimum op mijn uitkering als ik naar Thailand emigreer?

En behoud ik hem wel als ik naar Zuid korea emigreer?

En wordt er met "toeslag op mijn uitkering" bedoeld de aanvulling?....of zijn dat twee verschillende dingen?

Erg verwarrend allemaal

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mvg

Joey S

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Joey S, Verhuis je naar een land waarmee Nederland afspraken heeft over het meenemen van een uitkering?
Je kunt je WAO-uitkering dan meenemen. Je geeft aan dat je ook een aanvulling tot het sociaal minimum ontvangt.
Daarmee wordt inderdaad de toeslag bedoeld.
Deze toeslag kun je alleen meenemen als hier aparte afspraken over zijn gemaakt. Je kunt zelf nakijken of je de WAO en toeslag kunt meenemen in dit landenoverzicht: http://bit.ly/LufB7O Het klopt dus inderdaad dat je naar Thailand wel je WAO maar niet de toeslag kunt meenemen.
Naar Zuid-Korea kun je de WAO en toeslag meenemen. Met vriendelijke groet, René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Rene even een reactie terug op je vraag U zegt dat ik de toeslag/aanvulling niet mee kan nemen naar Thailand omdat daar NEE op de landenoverzicht lijst van het uwv staat. weet u wel zeker dat een toeslag hetzelfde is dan een aanvulling tot het sociaal minimum? Want het is nogal vreemd omdat ik een poos geleden naar engeland geemigreerd ben en hier gewoon mijn aanvulling nog wel ontvang terwijl er bij engeland op die lijst NEE staat. Ik denk dat u misschien een landenfactor vervolg-uitkering WGA* verward met een 80/100% WAO uitkering? Ik zou zonder die toeslag/aanvulling niet kunnen rondkomen in engeland want het levensbestaan hier is zelfs duurder dan in NL! Zelfs zo duur dat ik niet eens de mogelijkheid financeel heb om even het UWV te bellen simpelweg omdat ik dat niet betalen kan. En wat bedoeld u met "Deze toeslag kun je alleen meenemen als hier aparte afspraken over zijn gemaakt." Ik kan nergens iets vinden op de website van het uwv over aparte afspraken. Ik hoor graag weer van u. Mvg Joey S
fisbel
10 jaar geleden
Een toeslag is hetzelfde als een aanvulling. Dat is 100% zeker.
http://www.uwv.nl/Particulieren/algemeen/toeslagen/index.aspx De informatie (link) van UWB Webcare is dezelfde link als die u in uw vraag noemt.
http://www.uwv.nl/Particulieren/internationaal/zwevend/overzicht_landen_waar_uw_uitkering_mee_naartoe_kunt_nemen.aspx Bij Groot-Brittannië staat te lezen dat er bij een WAO of WIA uitkering geen toeslag meegenomen kan worden. Het is daarom vreemd dat u wel een toeslag krijgt op uw WAO inkkomen..
Van een verwarring / verwisseling met een vervolg-uitkering WGA* met een 80/100% WAO uitkering kan geen sprake zijn, omdat u geen WGA uitkering heeft (met restcapaciteit) Valt u misschien onder 'oud recht', omdat u schrijft dat u in Engeland woont en wél een toeslag ontvangt. Dit gegeven is in tegenspraak met de informatie genoemd in de hierbovenstaande link.

Antwoorden (1)

Aanvulling en toeslag is hetzelfde.

U heeft de juiste informatie op internet gevonden: Overzicht met landen waar u uw uitkering mee naartoe kunt nemen

Voor een aantal landen houdt u voorlopig het recht op de toeslag op uw arbeidsongeschikheidsuitkering. Dit zijn de zogenoemde verdragslanden. Controleert u t.z.t. bij de uitkeringsinstantie UWV of u uw toeslag inderdaad mee kunt nemen.

Let op: de Rijksoverheid is van plan om de verdragen met de verdragslanden aan te passen. De export van toeslagen naar deze landen wordt daarmee in de toekomst afgeschaft. U ontvangt dan waarschijnlijk geen toeslag meer als u emigreert.

In bron 2 staan landen genoemd waarbij u de toeslag kunt behouden. Bij de landen staan 2, 3 of 4 sterretjes. Zuid-Korea heeft 4 sterretjes. Als toelichting is erbij vermeld:
In het verdrag met Zuid-Korea staat alleen een hoofdstuk dat aangeeft welke wetgeving in bepaalde situaties geldt (de Nederlandse wetgeving of de wetgeving van Zuid-Korea). Informatie hierover kunt u krijgen bij de Sociale Verzekeringsbank

------------------------------------------------------------
Kennelijk is er met Thailand geen verdrag afgesloten.
fisbel