heb ik recht op partnerpensioen ?

mijn vrouw is in 2006 overleden, voor die tijd waren wij samenwonend met een samenlevingscontract, ze werkte op jaarcontractbasis, zij heeft pensioenpremie afgedragen en ik heb een pensioenbrief waarin staat vermeld dat ik recht zou hebben op partnerpensioen. in het jaar daarop is haar contract beëindigd. Het pensioenfonds twijfelt of ik recht heb op partner pensioen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Altijd lastige materie, pensioenen. Ik kan op basis van de bron twee dingen bedenken voor de twijfel bij het pensioenfonds. Hopelijk heb je een zoekrichting aan de hand van onderstaande punten.

1.

Er is destijds een einde gekomen aan de arbeidsovereenkomst van je vrouw. In zo'n geval (concludeer ik uit de informatie van de bronsite) hangt het antwoord op de vraag of er al dan niet partnerpensioen wordt uitbetaald aan de partner van de voormalige deelnemer aan het pensioen af van het 'soort' partnerpensioen.

"Als je wordt ontslagen stopt de pensioenopbouw bij je oude werkgever.
Bij het partnerpensioen is het even opletten. Je hebt twee soorten partnerpensioen:
Soort 1: een partnerpensioen waarbij er geld wordt gespaard.
Soort 2: een partnerpensioen als verzekering.

Heb je een partnerpensioen waarbij er geld wordt gespaard (soort 1)? Dan houd je het opgebouwde partnerpensioen als je wordt ontslagen. Je krijgt van de pensioenuitvoerder van je oude werkgever een opgave van het opgebouwde partnerpensioen.

Heb je een partnerpensioen als verzekering (soort 2)? Er is geen geld gespaard. Je partnerpensioen is dan weg. Wel blijft er na je ontslag nog een stukje van het partnerpensioen verzekerd zolang je een WW-uitkering krijgt. Daarna is er helemaal geen partnerpensioen meer.

Wel kun je er voor kiezen om bij je ontslag een deel van je ouderdomspensioen om te ruilen in partnerpensioen, zodat er nog wat partnerpensioen verzekerd blijft. Vraag na bij je pensioenuitvoerder of dat mogelijk is."

2. Het niet-getrouwd zijn danwel niet-geregistreerd partner zijn. Kijk of het pensioenreglement hier iets over zegt.

"Als je niet bent getrouwd of niet bij de burgerlijke stand je relatie hebt geregistreerd, is er kans dat de partner met wie je samenleeft, na je overlijden geen partnerpensioen krijgt. In nogal wat pensioenregelingen is er namelijk helemaal geen partnerpensioen geregeld voor de niet geregistreerde partner. Als dat wel het geval is, worden er eisen gesteld aan de duur van je relatie. De vereiste termijn kan variëren van een half tot wel vijf jaar. Ook kan een samenlevingsovereenkomst verplicht zijn. Voldoe je niet aan de eisen, dan krijgt je partner geen partnerpensioen als jij doodgaat. Heel belangrijk dus om dit goed uit te zoeken! Let er ook op dat je je partner aanmeldt!"
Computoon