Minimaal 95% van het sociaal minimum, je zal zelf een berekening moeten maken, omdat we daar financiële informatie voor nodig hebben, wat je waarschijnlijk niet wil vermelden. Als jij of je partner werkt, wordt dat meer.

Toegevoegd na 4 minuten:
341,50 per week - 5% = 324,40
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo ik verdien 1520 netto per maand en mijn partner 350 netto
ronron1212
10 jaar geleden
Beste jan dat bedrag is wel bruto
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zal toch de bruto bedragen in moeten vullen, ik heb een aangepaste computer en kan dit soort bestanden niet lezen hiermee. Met de bruto bedragen kan een ander dat misschien wel. Kijk even op jullie loonstroken wat de werkelijke bruto lonen zijn, dan kun je het vast ook zelf berekenen (tenzij je dezelfde aanpassing op je computer hebt als ik). Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Bruto 1700 en 400
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, ik wil je dolgraag verder helpen, maar kan dat helaas niet. Dit omdat ik een aangepaste computer heb ivm mijn handicap, welke dit soort programma's, waar je de precieze bedragen moet invullen, niet leest. Ik hoop dat fisbel of iemand anders je wel verder kan helpen.
ronron1212
10 jaar geleden
Crea in mijn reactie geef ik aan dat jou bedrag bruto is en dus niet netto het gaat niet om het verder uitreken maar er hoort bruto achter te staan want de vraag stellen vermenigvuldigd jou bedrag maal 4 en dan is het veel geld als het om wspn gaat
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in ronron, bedankt.
Tijdens de WSNP is wettelijk vastgesteld dat u minimaal 90% van de voor u geldende bijstandsnorm mag behouden. Dit wordt de beslagvrije voet genoemd (artikel 475 lid d van het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering).

Tijdens de Wsnp wordt er echter een zogeheten vrij te laten bedrag berekend; het bedrag waarvan u maandelijks moet rondkomen. Dit is de beslagvrije voet plus een reserveringstoeslag van 5%. Gedurende uw schuldsanering behoudt u dus 95% van de bijstandsnorm die op u van toepassing is. Voor de eerste helft van 2014 is 100% van de bijstandsnorm voor een echtpaar (met minderjarige kinderen) € 1354,54 netto.

Werkt u minimaal 18 uur per week dan wordt uw vrij te laten bedrag nog verhoogd met 5% extra. In dat geval ontvangt u dus 100% van de bijstandsnorm. In geval van overwerk mag u van de netto opbrengst daarvan in principe 50% behouden. Hierover dient wel overleg plaats te vinden met de bewindvoerder.

Er zijn bijdragen, tegemoetkomingen die worden vrijgelaten:
* toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag, kindgebonden budget
* kinderbijslag
* tegemoetkomingen WTCG / CER
* bijzondere bijstand is mogelijk (kapotte wasmachine / eigen bijdrage AWBZ WMO / ziektekosten zoals noodzakelijk niet uit te stellen tandartskosten)

N.B: Belastingteruggaven en tegemoetkoming specifieke zorgkosten wordt als inkomen gezien en vloeit terug in de boedel.

N.B: Kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapslasten kan afgewezen worden als het inkomen te hoog is. (eerste jaar bijvoorbeeld) Er kan dan aan de rechter-commissaris een verzoek worden ingediend de aanslag uit de boedel te betalen.

N.B: De schuldenaar kan verzoeken om verhoging van het vtlb. De rechter-commissaris kan zo'n verzoek toestaan.
Zie verder de derde link / bron met specifieke informatie.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als ik 1520 netto en partner 350 netto verdien per maand wat blijft er dan over wat moet je allemaal betalen van vrij te laten bedrag mag je de toeslagen zelf houden en hoe zit het met de kinderbijslag
fisbel
10 jaar geleden
Leest u mijn antwoord nog eens door. Daar staat een antwoord op:
* Wat blijft er over (bijstand)
* Toeslagen
* Kinderbijslag En wat je moet betalen:
Alle kosten die iedereen heeft: huur (evtl. Hypotheekrente – als die te hoog is woonkostentoeslag), gas / water / licht, noodzakelijke kosten voor levensonderhoud (eten / drinken, kleding enz) verzekeringen zoals ziektekostenverzekering, inboedelverzekering, WA) De auto moet meestal weg, tenzij de auto een waarde heeft van minder dan ruim € 2000. Ook als de auto medisch noodzakelijk is kan een uitzondering worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorrie maar ik snap het niet over de toeslagen en de kinderbijslag komt dit bedrag bij hrt bedrag dat je per maand te besteden hebt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat komt er niet bij, het is de bedoeling dat je schulden afgelost worden.
fisbel
10 jaar geleden
Ja, deze bedragen komen erbij. Ook in de WSNP moet een menswaardig bestaan mogelijk zijn. Jullie zullen als je in de WSNP zit een minimaal inkomen vergelijkbaar met bijstandsinkomen (vrij te laten bedrag). Waarschijnlijk 100% bijstandsnorm. De toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag komen hierbij. Anders gezegd: worden niet als inkomen gezien / worden vrijgelaten, zijn dus extra. Datzelfde geldt voor het kindgebonden budget. Voorbeeld: als jullie € 500 huur moeten betalen is de huurtoeslag bij een minimum inkomen € 234 en de zorgtoeslag € 137 per maand. Als de huur-en zorgtoeslag (en het kindgebonden budget + kinderbijslag) af zouden gaan van de bijstandsuitkering kan je echt niet rondkomen, tenzij je gesponsord wordt door ouders, vrienden of bekenden. Omdat jullie kinderen hebben krijgen jullie kinderbijslag. Kinderen kosten geld. In de WSNP wordt de kinderbijslag niet verrekend met het vrij te laten bedrag, de bijstandsuitkering. Ook de kinderbijslag is dus extra. Logisch, want kinderen kosten geld. In de 3 jaren van de WSNP zal er toch een minimaal inkomen en 'extraatjes' moeten zijn om rond te kunnen komen. Als jullie je aan de regels houden, zullen jullie na 3 jaar WSNP, schuldenvrij zijn. Jullie krijgen dan de zogenaamde 'schone lei' verklaring. Er kan dan bijvoorbeeld geen loonbeslag meer worden opgelegd. Schuldeisers kunnen de schulden niet meer innen. Een schone lei betekent niet dat de restschuld in een keer weg is. Registraties kunnen en mogen blijven staan. Voor het BKR geldt een termijn van vijf jaar