erfenis geaccepteerd, geen schulden..maar er toch van willen afzien?

Een vriendin heeft twee jaar terug een erfenis geaccepteerd en hiervoor getekend. Bekend is dat er geen schulden zijn maar juist een flink positief saldo per persoon.
Het huis waar het hier om gaat is hypotheek vrij,maar er zitten nog huurders in.
Pas als deze uit huis zijn, kan het huis verkocht worden en de erfenis verdeeld worden binnen haar familie. (binnen 1 jaar wordt dit verwacht)

Het probleem is als volgt...in die tussenliggende periode wil desbetreffende vriendin binnenkort gaan scheiden. Er rust een hypotheek schuld op haar eigen woning. Zij wil nu afzien van de erfenis, omdat dat geld dan ongetwijfeld toch naar de bank gaat...kan dat?
Kan de bank het geld opeisen ivm nationaal hypotheek garantie omdat haar huis ongetwijfeld met schulden verkocht gaat worden?

Toegevoegd na 9 minuten:
p.s Desbetreffende moeder dat overleden is, heeft partners van eigen kinderen uitgesloten van erfenis bij notariële akte

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De vriendin wil kennelijk formeel afzien van haar deel van de erfenis zodat dit ten gunste komt van haar familieleden. Omdat het bij haar anders in de restschuld van de hypotheek valt en aan de bank toekomt.
(dat laatste is niet waar overigens, het bedrag telt allen mee voor de inkomens en vermogenstoesting voor bepalen wel of geen gedwongen verkoop, maar komt niet ten goede aan de bank)

....en wellicht dat haar familieleden "onder de tafel" wel bereid zijn het een en ander te verrekenen, we zijn hier tenslotte niet achterlijk....

Dit lijkt me eerlijk gezegd een soort Paulianeuze handeling: het beoogd benadelen van een crediteur- de bank - en het truccen van ide nkomens en vermogens toets bij bepalen wel of geen gedwongen verkoop onder NHG : met het extra vermogen zou de hypotheek mogelijk gewoon betaald of gedeeltelijk afgelost kunnen worden, dus helemaal geen verkoop en geen restschuld, maar wél huis en hypotheek, maar dàt wil de vriendin kennelijk niet.

Lang verhaal kort: er is 2 jaar geleden getekend. Je kunt er 2 jaar later niet alsnog van af zien (behoudens als er sprake is van bedrog of dwaling, maar dat lijkt hier totaal niet aan de orde). En doe je dit met deze redenen wel, dan ben je in mijn ogen aan het frauderen (maar goed, dat is slechts mijn mening, ben geen jurist, dus kan het ook niet hardmaken dat het zo is)