Krijg je doorbetaald als je ontvoerd bent?

Zoals in het geval van Sjaak Rijke. Sinds nov. 2011 is hij ontvoerd in Mali. Dat is nu al 8 maanden geleden. Al die tijd heeft hij natuurlijk niet kunnen werken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De wet zegt het volgende:

"Geen loon is verschuldigd voor de tijd gedurende welke de werknemer de bedongen arbeid niet heeft verricht." (artikel 627 van deel 7 van het burgerlijk wetboek)

Dus de hoofdregel is: niet gewerkt, dan geen loon. De uitzondering hierop is als het de schuld van de werkgever is dat de werknemer geen arbeid kon verrichten (7:628 lid 1 BW).

In het geval dat je ontvoerd bent dan heeft de werkgever geen rol in het niet kunnen werken en hoeft deze dus geen loon te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierop staan vast nog wel wat uitzonderingen in de wet, als ik namelijk gewoon op vakantie ben dan verricht ik ook geen arbeid. Toch krijg ik wel gewoon doorbetaald...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik ben buiten de schuld van mijn werkgever ziek geworden.. (althans.. m'n netvlies had losgelaten) waardoor ik ook een hele tijd niet heb kunnen werken, maar ik heb ook gewoon betaald gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Crazy88: Of vakantiedagen uitzonderingen zijn durf ik zo stellig niet te zeggen: vakantie wordt immers opgebouwd over gewerkte uren. Het heeft dus meer het karakter van een uitgestelde loonbetaling. @ETL Ziekte wordt geregeld door (onder andere) de ziektewet. De ziektewet is een werknemersverzekering. De werkgevers betalen die uitkering bij ziekte uit (en betalen daar vaak aan mee). Het lijkt dus alsof het loon is, maar het valt onder ander wetgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed gezegd nielx

Andere antwoorden (4)

Ik heb nagezocht en begrepen dat de heer Rijke NS-machinist is, in loondienst dus.

Als er geen uitzondering is, geldt de hoofdregel: 'geen werk, geen loon'. (BW 7:627: Geen loon is verschuldigd voor de tijd gedurende welke de werknemer de bedongen arbeid niet heeft verricht.) Dat geldt bijv. ook voor mensen in loondienst die in de gevangenis zitten.

Maar ik kan me goed voorstellen dat een werkgever in het geval van een ontvoering uit menselijk oogpunt het salaris doorbetaalt. Hier is mij verder overigens niets over bekend.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Als er geen uitzondering is" Er zijn zo gigantisch veel uitzonderingen op allerlei regels en wetten, dat het antwoord m.i. onvoldoende is.
Computoon
11 jaar geleden
De uitzonderingen op 'geen werk geen loon' staan óók in het Burgerlijk Wetboek maar ontvoering staat er niet bij. Gevangenschap bijv. ook niet. Dus kan ik terecht schrijven: 'Als er geen uitzondering is...' want uitzonderingen bevestigen de regel. Uiteraard is het mogelijk, dat een CAO/individuele arbeidsovereenkomst gunstigere voorwaarden heeft dan de wet. Maar het ging mij om de regels die voor alle werknemers gelden.
Ik vind dit een bijzonder creatieve vraag. Een goede dus ook.

Lang leve google: in diverse CAO's is hier iets over opgenomen. Meestal onder het kopje "overlijden en vermissing". Dat betekent dat er een overlijdensuitkering uitbetaald kan worden aan de partner van de ontvoerde als het vermoeden bestaat dat de werknemer is overleden. Of - naar besluit van de werkgever - al eerder. Dat kan dan gaan om bijvoorbeeld een bedrag ter hoogte van 3 maanden loon dat in één keer wordt overgemaakt tezamen met het vakantiegeld over die periode, maar het kan ook gaan om enkel en alleen nog eventueel verschuldigd vakantiegeld.

Verder denk ik dat er bijzonder weinig bij wet is geregeld in zo'n situatie. De achterblijver zal - als die geen eigen inkomen heeft - waarschijnlijk een Bijstandsuitkering kunnen krijgen.Wanneer een bedrijf hier de financiële ruimte voor heeft, zal misschien uit coulance soms (een deel van) het loon worden doorbetaald, maar wettelijk gezien lijkt het me allemaal zeer lastig voor de achterblijvers. Een werkgever hoeft immers geen loon door te betalen als iemand niet komt werken. Iemand is niet ziek én komt niet naar de bedrijfsarts, dus er is geen sprake van loondoorbetaling bij ziekte, en WW kan niet gegeven worden aan iemand die niet beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Dan is er dus een overlijdensuitkering voor zover dit is opgenomen in de CAO, en verder eventueel tijdelijk de Bijstand en verder hopelijk een goed persoonlijk sociaal vangnet..

Toegevoegd na 2 minuten:
Wacht, ik vergeet m'n bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Op een overlijdensuitkering hebben de nabestaanden in geval van overlijden recht, ook al volgens de wet recht (BW 7:674). Het bedrag dat vrijgesteld is voor de loonheffing is hoger dan dit bedrag, zodat de werkgever 'meer' mag geven. Of de heer Rijke op dit moment nog leeft, weten we helaas niet (de video die recent bekend geworden is, is waarschijnlijk veel eerder opgenomen). Maar is er sprake van vermissing? Bekend is namelijk, dat hij gevangen is door een groepering van Al Qaeda. De omstandigheden zien er al met al weinig hoopvol uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had de vraag eerlijk gezegd meer algemeen opgevat, dus niet zozeer met betrekking tot het voorbeeld van de heer Rijke. In een aantal cao's staat "overlijden en vermissing" onder één kopje, en dan is de handelwijze ook gelijk in beide gevallen. Wanneer een vermist persoon overleden is verklaard treden natuurlijk automatisch de wettelijke rechten in werking zoals bij een overlijden, maar blijkbaar is dat voor sommige cao's niet per se nodig. Of tenminste, zo lees ik het. En zoals jij ook zegt in je antwoord, verwacht ik dat werkgevers die er niet zelf direct failliet van gaan, vaak het loon zeker nog enige tijd zullen doorbetalen in zo'n geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de meeste CAO's zal ontvoering niet geregeld zijn, ik kan me alleen voorstellen dat er iets in zal staan als het bedrijf mensen uitzend naar risicolanden. Voor een machinist van de NS lijkt me dat geen situatie waar men vooraf rekening mee heft gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die van de NS inderdaad niet, heb ik nagekeken :-). Maar dit was waar ik op uitkwam met googelen op ontvoering of vermissing en loondoorbetaling: een paar willekeurige CAO's. De bronnen waar ik naar link zijn de CAO voor academische ziekenhuizen, voor medisch specialisten, en voor onderzoeksinstellingen. Volgens mij ook niet de meest risicovolle bedrijfstakken als het gaat om ontvoering..
tenzij men aangeeft op vakantie te zijn of zich ziek zal melden, vrije dagen op neemt ivm de ontvoering (maar dit gebeurd vrijwel altijd onverwacht) is het antwoord:
nee

vandaar de compensatie door het vragen van losgeld.

(ik ben klaar voor de minnetjes hoor!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft ook wel een beetje een onsamenhangend en onduidelijk antwoord. Dus minnetjes zijn niet zo raar toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt als een bus!!! maareh......afgezien van dat mijn antwoord bijzonder veel weg heeft van pure onzin:
waar staat dat ik het raar zou kunnen vinden als men gaat minnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij geen min want daar begin ik behoorlijk kriegelig van te worden zeker als er niet bij staat waarom.
In jouw geval zou het nu wel terecht zijn maar goed even buiten dat, vraagje wat bedoel je met, vandaar de compensatie door het vragen van losgeld?
Je zegt zelf dat het pure onzin is,waarom schrijf je het dan toch op?
Misschien gebrek aan minnaars? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NB Ik begrijp het denk ik al nadat ik jouw profiel heb gelezen ;-) :-))
Even uit nieuwsgierigheid, ben jij een hij of een zij?
Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik eucalypje (.... paulus de boskabouter?) ben een 'zij'. gebrek aan minnaars heb ik niet (afgezien van de mafkees hier in de buurt die hoe dan ook een praatje moet maken en laat blijken dat hij me aardig vindt) maar wat ik wel heb: af en toe last van flauwe momenten die soms juist opspelen bij vragen waarvan het antwoord m.i. zo logisch is dat ik de neiging niet kan onderdrukken om er een heel ander antwoord te geven waarbij ik de logica (eveneens) laat voor wat het is. en natuurlijk weet ik dat het minnen op gaat leveren, maar kan echt niet zeggen dat ik dat verassend vindt!
(ook al staat er geen motivatie bij) ;-))) genoeg info zo vlindertje, of roep ik met deze vreemde reactie juist meer vragen op? ;-P groetseltjes,
euca(lady)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha nee hoor boskaboutertje het is goed zo alhoewel ik het wel een interessante vraag vind;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))
Officieel zal deze meneer niet doorbetaald worden maar misschien heeft zijn werkgever wel een potje voor bepaalde onvoorziene omstandigheden?

Er bestaan wel verzekeringen die de schade dekt maar dat is niet voor de "gemiddelde" werknemer!

Citaat:
Ontvoering en afpersing lijkt in Nederland nauwelijks voor te komen. Maar voor multinationals, reizend MKB, vermogende en reizende particulieren en hulpverleningsorganisaties is er een reëel risico.

De Kidnap&Ransom-verzekering (K&R) dekt de financiële gevolgen van ontvoering, gijzeling en afpersing – of de dreiging daarvan– van personen. De polis staat tevens garant voor een uitgebreide hulpverlening aan het slachtoffer en zijn relaties.
De dekking van de Kidnap&Ransom-verzekering bestaat uit vijf elementen:
ontvoering / losgeld.
afpersing persoonlijk letsel.
detentie.
afpersing schade aan eigendommen.
onkosten in verband met ontvoering / afpersing.
U krijgt bijvoorbeeld toegang tot de diensten van Corporate Risk International (CRI). Dat is een wereldwijd opererende crisis respons organisatie. Deze organisatie bestaat uit mensen die een politie- of militaire achtergrond hebben. Zij zijn gespecialiseerd in het bestrijden van zware criminaliteit. De crisis consultants zullen u met raad en daad bijstaan. Hun diensten worden volledig door ons betaald. Daarnaast dekt de polis een groot aantal kostenposten zoals:
de salarissen van ontvoerde mensen
extra veiligheidsmaatregelen
kosten voor medische of psychische bijstand
tipgeld

Ik vind dat er hele interessante onderwerpen in de bron staan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je voor het serieuze antwoord, maar natuurlijk ook voor de info en de bron. ik heb hem er toch bij gezet, al is de andere plus niet gemotiveerd ;-))) (sorry, ben nog steeds in een flauwe bui geloof ik maar vind het echt een goed antwoord hoor!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel, maakt niet uit joh,zal wel de omslag van het weer zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(oops, het is structureel en super chronisch) ehm..... yeps!! laten we het daar maar op houden idd ;-))