de vader van mijn kind wil geen onderhoudsgeld meer betalen wat kan ik daaraan doen?

Ik heb sinds 3maand iemand leren kennen.. deelt niet in de kosten dus zorg momenteel alleen voor de kosten en zoontje kan mijn ex vriend het maken om het onderhoudsgeld dat hij maandelijks betaald opeens te stoppen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De kinderalimentatie stopt niet automatisch als u gaat samenwonen met een nieuwe partner. De vader heeft door het samenwonen niet het eenzijdig recht de kinderalimentatie te stoppen. Tenslotte is hij de vader en hij heeft het recht en de plicht om mede voor zijn zoon te zorgen.

Wel kan het zo zijn dat door het samenwonen de financiële huishouding van u verandert waardoor een herberekening van de kinderalimentatie op zijn plaats kan zijn. Er wordt namelijk vanuit gegaan u uw woonlasten met uw nieuwe partner deelt.

Uw ex kan om een herberekening verzoeken. Door de gewijzigde situatie van het samenwonen kan hij via een advocaat de rechtbank verzoeken het alimentatiebedrag aan te passen.
fisbel
10 jaar geleden
Schrijf eerst een brief naar je ex, waarin staat dat je de achterstallige alimentatie binnen 7 dagen aan je betaald. Reageert hij daar niet op dan kun je (als je in Nederland woont) het LBIO inschakelen. Zij innen de alimentatie voor jou en dit kost je niets, je ex betaald bovenop de alimentatie die geïnd wordt, de kosten hiervoor.
In de link kun je hier alles over lezen.