Als ik iets bestal van Ebay moet ik dan import kosten betalen?

Ik wil een set kaarten van Ebay kopen voor mijn broertje, nu heb ik even gekeken en de verzend kosten zijn ongeveer 21 dollar. Daar kan ik mee leven. Maar als ik verder kijk zie ik ''Import charges (estimated)'' 16,56 dollar. Het product zelf kost 35 dollar. Klopt het dat ik nog invoerkosten moet betalen over een product dat net 35 dollar kost?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
fisbel
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/belasting-dingen-ebay-koop.422183
http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/internet/webshops/invoerrechten-betalen.439810

Antwoorden (1)

Bij invoer van goederen die buiten de EU gekocht zijn moet je invoerrechten en BTW betalen. Hoe hoog de invoerrechten zijn hangt af van het soort artikel en de oorsprong (land van fabricage) daarvan. Laatstgenoemde omdat voor goederen uit bepaalde landen (zoals bijv. Zwitserland, Turkije, Israel) geen invoerrechten betaald hoeven te worden als deze een "factuurverklaring" hebben. De btw bedraagt of 6% of 21%; ook weer afhankelijk van het type goed. De BTW en invoerrechten betaal je over de waarde van de goederen en de vrachtkosten tot aan de grens van het land van invoer. In jouw geval dus, ruim genomen, USD 35 + 21 = USD 56. De BTW van 21% over dit bedrag is ca. USD 11.5. De invoerrechten voor de kaarten zouden wellicht het verschil van USD 5 kunnen verklaren. Of je dit uiteindelijk zult moeten betalen is ook afhankelijk van de vervoerder waarmee deze goederen verzonden worden. Vaak zie je dat onder een bepaald bedrag niets in rekening wordt gebracht omdat de administratieve verwerking daarvan duurder is.