Wat gebeurt er als ik een incompleet rekeningnummer heb opgegeven?

Ik heb een rekeningnummer doorgegeven maar nu kom ik erachter dat ik twee cijfers ben vergeten. Wat gebeurt er als ze het geld al hebben overgemaakt naar dat incomplete rekeningnummer? Word dat gecanceld of gewoon overgeschreven naar degene met dat bepaalde rekeningnummer?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zit bij de SNS-bank

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij welke bank zit je? De meeste banken hebben een vaste getallen als begincijfers, als daar te weinig volgende cijfers achter komen, dan is het een niet bestaand rekeningnummer en wordt er niets betaald of geïnd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de SNS-bank

Het beste antwoord

Een normaal bankrekeningnummer bestaat uit negen cijfers (soms tien). Als je daar twee cijfers afknipt, krijg je dus een rekeningnummer van zeven cijfers.

Zevencijferige rekeningnummers werden vroeger gebruikt door de Postbank (tegenwoordig ING). De bancaire systemen zien nu dus een zevencijferig rekeningnummer, en zullen dat nummer zien als een ex-Postbank-rekening bij de ING. Ze zullen het bedrag naar die rekening overmaken.

Als dat zevencijferige rekeningnummer in gebruik is bij de ING, zal het geld daarnaartoe worden overgemaakt.

Als dat zevencijferige rekeningnummer niet bestaat bij de ING, zal het geld automatisch worden teruggeboekt naar de verzender.

Toegevoegd na 2 minuten:

Als je wilt, kun je mij die eerste zeven cijfers geven (doe maar via PB, de rest van de wereld hoeft ze niet te kennen). Dan kan ik voor je kijken of dat een bestaand rekeningnummer is bij de ING.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord, ik vermoed dat het nummer niet bestaat, omdat het een rekeningnummer van de SNS betreft.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het nummer zou best kunnen bestaan. De Postbank heeft vroeger geen rekening gehouden met afspraken tussen andere banken. Bijvoorbeeld de eerste cijfers waaraan je kon zien van welke bank het rekeningnummer was - dat gold niet voor de kortere rekeningnummers van de Postbank. Ook de elfproef gold niet voor de Postbank-nummers. Kijk bijvoorbeeld maar naar de bekende "giro 555" voor goede doelen, dat rekeningnummer voldoet niet aan de elfproef, of je het nu als 555 schrijf of als 000.00.00.555.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je ook weer een punt, 55 zijn de beginnummers van een oude ABN priverekening.
SimonV
10 jaar geleden
De Postbank controleerde destijds altijd of de naam begunstigde overeen kwam met het gironummer. Ik weet niet of ze nog steeds zo correct zijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wel als je zelf een overschrijving doet via Internetbankieren vanaf een ING-rekening naar een ex-Postbank-rekening. Niet als het een overschrijving betreft die via een automatisch systeem wordt gedaan. Zo heb ik ooit eens op mijn ING-rekening (ex-Postbank) een groot bedrag ontvangen van de Belastingdienst dat eigenlijk voor iemand anders was bedoeld. Kort daarop ontving ik een brief van de Belastingdienst met daarin de melding dat het geld niet voor mij was bedoeld, en het verzoek het bedrag binnen een week terug te storten op een bepaalde rekening van de Belastingdienst.
SimonV
10 jaar geleden
Ik zie weer 's een onbegrijpelijke min. Even gecompenseerd met een plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik ben eruit gekomen!

Andere antwoorden (1)

dat geld word niet overgemaakt en komt gewoon terug naar je rekening een bankrekeningnummer is samengesteld uit een code voor bank -vestiging -persoonlijk nummer verder word elk bankrekening nummer gecontroleerd met de elf-proef en een nummer waarbij de laatste 2 cijfers weggevallen zijn komen nooit door die proef en worden dus niet uitgevoerd. De oude ING nummers waar cryofief over spreekt worden ook aan die proef onderworpen en beginnen voor de missende cijfers met 000.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Postbanknummers voldoen niet aan de elfproef. Daar was namelijk geen enkele reden voor, de Postbank had haar eigen systeem.