als je iemand een schuld kwijt scheldt, kan dat dan in bepaalde gevallen als een schenking worden aangemerkt?

Toegevoegd na 50 seconden:
kan dat ook dmv een creditnota (in het niet zakelijke verkeer dus)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat kan als een schenking worden aangemerkt. Stel je voor dat het niet zo zou zijn, dan zou je kunnen schenken wat je wilt door te stellen dat er een schuld was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dit heb ik persoonlijk meegemaakt.
Mijn vriend en zijn exvriendin hadden samen een huis. Mijn vriend kreeg dit alleen op zijn naam. Er is toen een onafhankelijk taxateur geweest die het huis 40.000 euro lager schatte dan de hypotheek was. Die ex-vriendin moest toen eigenlijk mijn vriend 20.000 euro betalen, maar mijn vriend wist dat ze dat niet had. Dus hij heeft het haar kwijt gescholden, anders had hij het huis nooit op zijn naam gekregen. Zij moest toen wel schenkingsbelasting over dit bedrag betalen. De kwijtschelding van de schuld werd dus wel als schenking gezien.

Succes.