Hoe werkt het als ik werkloos word en samenwoon met vriendin die wajong heeft ?

samenwonen met vriendin ?

Ik heb een jaarcontract bij een werkgever en een mooie spaarpot opgebouwd door de jaren heen bij andere werkgevers, ik heb een vriendin waar mee ik samen wil ga wonen, mijn vriendin heeft een wajong uitkering en die behoud ze gewoon als wij gaan samenwonen want die word niet gekort omdat ik een baan heb zoals bijv een bijst.uitkering, nu is mijn vraag als wij samenwonen en ik verlies mijn baan bijv wel na 1 jaar dan kom ik in de WW, maar mocht ik na de WW periode geen werk weer hebben hoe gaat het dan in werking, krijgt mijn vriendin een hogere wajong uitkering tot een sociaal minimum of werkt dat anders ?

10 jaar geleden
Peter13061981
10 jaar geleden
Ik ben 32 en mijn vriendin is 28 jaar en ze heeft een meisje van 4 jaar en we gaan samenwonen omdat ze zwanger is.
fisbel
10 jaar geleden
Als u geen inkomen meer zou hebben, ook geen werkloosheidsuitkering komt uw vriendin vanwege het kind waarschijnlijk in aanmerking voor de toeslag op haar inkomen.
Voor de WWB geldt een vermogenstoets, Het vermogen (spaargeld) van u samen mag niet meer zijn dan € 11.590

Antwoorden (1)

Dat hangt vooral van jouw leeftijd af.

Als jij geboren bent na 31 december 1971 en tot jullie gezamenlijke huishouden hoort geen kind tot 12 jaar, moet je in dit geval een aanvulling aanvragen vanuit de Bijstand. Als je vóór 31 december 1971 bent geboren of jullie hebben een kind dat bij jullie woont en nog geen 12 is, dan kan je vriendin een beroep doen op de Toeslagenwet. In beide gevallen kom je dan op het voor jullie situatie geldende sociaal minimum.

Verdiep je ook even in de Participatiewet. Niemand weet nog precies hoe die uitgevoerd gaat worden, maar als de wet wordt uitgevoerd zoals nu voorgenomen, kan dat grote gevolgen hebben voor jullie gezamenlijke inkomen als jullie eenmaal samenwonen. Het is goed om daar op voorbereid te zijn.

Toegevoegd na 5 uur:
In je reactie onder de vraag vertel je dat je vriendin een dochter heeft van vier en dat ze nu zwanger is. In de meeste gevallen is Wajong lager dan het sociaal minimum voor gehuwden of samenwonenden. In dat geval zou je vriendin, als jij geen inkomen meer zou hebben, een toeslag ontvangen op haar uitkering op grond van de Toeslagenwet om op het sociaal minimum te komen.