kan ik, als ik me al heb aangemeld voor de schuldhulpverlening, een klacht indienen bij de belastingdienst?

Ik heb gehoord dat dit niet slim is om te doen omdat mijn aanvraag bij de schuldhulpverlening niet in behandeling zal worden genomen als ik dat doe.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarover zal die klacht dan zijn?
ronron1212
10 jaar geleden
een klacht tegen de belastingdienst?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je "klacht" ook betrekking heeft op je schulden kun je het beter eerst vragen en overleggen met de schuldhulpverlening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de klacht gaat over het niet uitvoeren van de door mij gemaakte afspraken met een medewerker van de afdeling invorderingen die sedert 2010 met pensioen is gegaan en de opvolgende persoon uiteindelijk mijn dossier heeft overgedragen aan het hoofd invorderingen.
Dit hoofd is nu door de melding van mij, om na jaren van strijd mezelf aan te melden bij de schuldsanering, de nog naar zijn oordeel te innen tegoeden (waarin ik het nog steeds niet mee eens ben en akkoord ben gegaan) via mijn huurtoeslag deze zo te noemen "tegoeden" aan het innen. Ik vanwege de drukte bij de schuldsanering nog geen persoon heb toegewezen gekregen wie mijn dossier zal behandelen, ik daarom ook niet weet aan wie ik deze vraag kan stellen.
Waarbij ik hoop dat ik kan bewerkstelligen dat het hoofd vorderingen van de belasting niet door zal gaan met het inhouden van mijn huurtoeslag in de toekomst? Ik wil daarbij zeggen dat ik erachter ben gekomen na het inhouden van mijn huurtoeslag afgelopen maand dat er geen enkele medewerker de mogelijkheid meer heeft om wijzigingen aan te brengen in mijn gegevens t.o.v. alle belastingzaken buiten het door mij genoemde hoofd afdeling vorderingen. Ik vraag mij daarom af of dit hoofd deze blokkade op mijn gegevens waarbij hij de enige is nu die wijzigingen kan aanbrengen dit zo maar mág doen, wettelijk gezien? Ik ben na jaren (8 jaar) van problemen en niet gedane toezeggingen van personen mij te helpen, en ik "letterlijk" niemand heb die mij helpt bij diverse zaken waarin zó veel fouten zijn gemaakt van instanties, UWV, Gemeente Belastingen, Belastingdienst etc. radeloos ben geworden, zelfs zo radeloos dat ik dit leven bijna niet dragelijk meer is.
Ik daardoor ook op zoek naar een goede, "bekende" advocaat of rechtsgeldigheid kennend persoon die mij nu zou willen helpen.
Voor eventuele suggesties zie ik deze graag tegemoet. Dank aan degene die mij hier willen helpen. Antie
ronron1212
10 jaar geleden
Een lastig verhaal en niet echt duidelijk. Met een medewerker van de belasting dienst maak je geen afspraken. Afspraken en regelingen worden door de belastingdienst alleen schriftelijk gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat had ik ook. Des al niettemin heeft het hoofd afdeling vorderingen te kennen gegeven 1 brief te missen in mijn dossier.
En laat deze éne brief nou net de kwijtscheldingsaanvraag te zijn voor eventuele negatieve aanslagen.
Ik had dit op aanraden, samen met een aanvraag voor een betalingsregeling, van de medewerker die dus nu met pensioen gedaan en daarbij te wachten op de gecorrigeerde definitieve aanslagen (van 2006 t/m 2009) voordat deze bedragen opnieuw op geboekt zouden worden. lleen kwam ik er in 2012 achter dat de bedragen over 2006 t/m 2008 wél al waren weg geboekt, waardoor ik hem te kennen gaf deze bedragen dan maar weer terug te boeken en het daarna te moeten doen zoals ik met de medewerker eerder had afgesproken, wat hij tot nu toe nog steeds niet heeft gedaan. Daarbij kreeg ik van het hoofd afd. vorderingen een nieuwe aanvraag kwijtschelding om in te vullen, waarbij ik de gedachte had gekregen het niet aanwezige formulier te zullen vervangen, het hoofd in 2012 mij te kennen gaf dat dit formulier alleen betrekking had op 2009.
Waar ik mijn onvrede daarvoor direct heb gemeld telefonisch en schriftelijk. En de belastingdienst deed in eerste instantie 3 jaar voordat over een gedaan jaar de definitieve aanslag pas kreeg.
Maar nu het hoofd afdeling sinds kort persoonlijk mijn dossier in handen te hebben genomen kreeg ik een paar weken terug de definitieve beslissingen IB's over respectievelijk 2011, 2012 en 2013 binnen terwijl 2013 nog niet eens voorbij is. En ik doordat dit hoofd mijn huurtoeslag zonder vooraankondiging heeft ingehouden deze maand (kreeg bevestiging pas een week later binnen) ik denk dat deze persoon een naar spel met mij aan het spelen is.
Alles heb ik op papier kenbaar gemaakt en weet niet meer nu wat ik nog kan doen, aangezien ik niet foute stappen wil nemen in verband met de schuldhulpverlening.
Wat kan ik nog doen in hemelsnaam zodat ik alsnog mijn huurtoeslag zal krijgen en
ronron1212
10 jaar geleden
En laat deze éne brief nou net de kwijtscheldingsaanvraag te zijn voor eventuele negatieve aanslagen. Als die zelf hebt maak je toch een kopie. Heb je hem niet dan bestaat deze brief niet wat alles is digitaal aanwezig bij de belastingdienst.
ronron1212
10 jaar geleden
Antie ik ben erg duiedelijk in mijn communicatie. Er bestaan geen mondelingen afspraken met een medewerker van de belastingdienst. Alles gaat schriftelijk of wordt schriftelijk bevestigd. Je kunt hier met de rechter of de belastingdienst heel lang over doen maar je verliest altijd in dit geval mondelingen afspraken woden door de belastingdienst niet gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er nog een schuld openstaat bij de Belastingdienst, is de normale gang van zaken dat dit wordt ingehouden via andere uitbetalingen. Dus ook via Toeslagen. Ik heb zoiets ook wel eens bij de hand gehad met onterechte vorderingen (er was in eerste instantie geen rekening gehouden met het feit dat ik in een aangepaste woning woon, die fout werd eerder bijna elk jaar gemaakt, soms zelfs meerdere keren in één jaar). Dat werkt zeer verwarrend want je ontvangt geen overzicht met alle verrekeningen dus op den duur wist ik zelf bijna niet meer hoe het zat. Maar behalve dat dit lastig is, is dat wél een gangbaar gebeuren en kun je daar niet zo veel aan doen. Ook is het zo dat bepaalde wijzigingen niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden in het lopende jaar: als bijvoorbeeld eenmaal besloten is dat bepaalde dingen op je maandelijkse toeslagen worden ingehouden en men komt er achter dat dit onterecht is, is mijn ervaring dat hier vooralsnog niets aan gebeurt: pas in het volgende jaar kunnen ze dit wijzigen in het systeem, dus een onterecht ingehouden toeslag zal pas later (vaak in het volgende jaar) verrekend en eventueel uitbetaald worden. Wat je wél kunt doen, is bij het belastingkantoor een overzicht van alle uitgekeerde en ingehouden bedragen van de laatste jaren opvragen. Dat geeft misschien inzicht in wat er nu precies gebeurt. Met het door elkaar lopen van diverse toeslagen van verschillende jaren én de teruggave inkomstenbelasting met misschien nog andere zaken, ben je anders het overzicht snel kwijt zelfs al heb je dat normaal prima op een rijtje. Maar dat een openstaande vordering wordt verrekend met andere bedragen is dus normaal, en dat je daar niet vantevoren een brief over krijgt of toestemming voor hebt gegeven, klopt ook. Hoe het precies zit met die kwijtschelding kan ik niet helemaal volgen, als ik het goed begrijp wilde je deze opnieuw aanvragen maar had je het verkeerde formulier ontvangen? Dan denk ik dat je ervoor moet zorgen dat je het juiste formulier te pakken krijgt. Dit soort procedures kunnen lang duren. Er worden soms inderdaad fouten gemaakt en soms kunnen fouten pas gecorrigeerd worden als het jaar voorbij is. Zo kan het voorkomen dat je soms drie, vier of vijf jaar later nog bezig bent met bezwaarschriften n.a.v. een eerder gemaakte fout of vergissing. Één troost is dat het uiteindelijk altijd wel opgelost wordt en dat de belastingdienst altijd met rente terugbetaald. Maar je moet wel een lange adem hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt dus wél verrekend met teruggave IB en Toeslagen. Je kunt dat ook nalezen op de site van de Belastingdienst: "Is uw betalingscapaciteit niet voldoende om het bedrag terug te betalen? Dan kunnen wij besluiten geen maatregelen te nemen om dit bedrag, of een deel ervan, van u terug te krijgen. Het bedrag wordt niet kwijtgescholden. Krijgt u binnen 3 jaar een eenmalige nabetaling van een toeslag of een teruggaaf inkomstenbelasting? Dan verrekenen wij die met het bedrag dat u moet terugbetalen." (Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/toeslag_terugbetalen/) Ik heb gemerkt dat dit in de praktijk ook gebeurt en zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Ik weet niet waar of van wie je hebt gehoord dat dit niet zou mogen, maar volgens mij is die informatie niet juist. Verder wordt - zoals het hierboven ook staat - in principe een bedrag niet kwijtgescholden. Dat verhaal riep al wat vraagtekens bij me op, maar zoals je op de site en mijn citaat daarvan kunt lezen kan wél worden besloten om een bedrag niet terug te vorderen. Kwijtschelding van gemeentelijke Belastingen staat hier trouwens los van; daar gaat de Belastingdienst niet over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ik bedoel te zeggen dat ik weet dat Toeslagen NOOIT worden kwijtgescholden, dat weet ik. En dat als er voor mij nog toeslagen terug te betalen zijn dit ook met eventuele tegoeden van de aangiftes inkomstenbelasting verrekend mag worden en zal worden gedaan. Alleen als ik een te betalen beschikking heb ontvangen over de aanslag inkomstenbelasting , dan mag dit NOOIT met de voor mij tegoeden van de Toeslagen verrekend mag worden. En dat als ik dit te betalen bedrag voor de beschikking van de inkomstenbelasting niet kan betalen, dan over het te noemen "H" nummer wel een kwijtschelding mag aanvragen Kort samengevat:
over de "T" aanslagen wordt nooit geen kwijtschelding verleent.
over de "H" aanslagen kan in geval van een terug te vorderen bedrag door de belastingdienst een verzoek doen om kwijtschelding in geval van onvoldoende betalingscapaciteit.

Antwoorden (1)

Als het een terechte klacht is, dan zou ik in samenspraak met de schuldhulpverlening deze indienen. Alle acties die je inkomen verbeteren of verslechteren dien je samen met de schuldhulp te doen.