Checkt de belastingdienst altijd de hoogte van de rekenhuur bij een particuliere verhuurder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Woningbouwverenigingen geven in het algemeen de huurgegevens door aan de Belastingdienst. Particuliere verhuurders doen dit meestal niet. Controle van de huurgegevens is tijdrovend en complex en zal alleen plaatsvinden als de aanvraag afwijkend is. De Belastingdienst kan een brief sturen naar de verhuurder om de gegevens te checken. Servicekosten vormen een extra lastig gegevens wat de controle betreft.

Om misbruik toeslagen te voorkomen heeft de staatssecretaris een aantal maatregelen afgekondigd zoals rentebetaling als er terugbetaald moet worden en aanscherping van het boetebeleid. Lees de Kamerbrief over fraudebestendigheid toeslagen – PDF bestand - zie bron
fisbel
10 jaar geleden
Als je deze vraag stelt met betrekking tot de Huurtoeslag wil ik je het volgende meegeven.
Wanneer je een aanvraag doet voor de huurtoeslag wordt deze toegekend op basis van de gegevens die jij invult bij de aanvraag. Mits je bent ingeschreven bij de gemeente alszijnde woonadres. En je natuurlijk aan de andere voorwaarden voldoet. Na afloop van het jaar wil de Belastingdienst een definitieve berekening maken. Hiervoor hebben zij feitelijke gegevens nodig. Dus ook de rekenhuur wordt gecontroleerd. Mogelijk vragen zij dit bij de verhuurder. Maar misschien ook aan jou. zorg er dus voor dat je een huurcontract hebt. Met daarin afspraken over de huurprijs. De verhuurder en de huurder moeten beiden het contract ondertekenen.