Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn maandelijkse collegegeld is teruggeboekt met omschrijving 'terugboeking: administratieve reden'. wat is eraan de hand??

Verdere misschien nuttige info is dat ik rood sta en net lening bij DUO aan heb gevraagd voor 100 euro per maand, wat kan er ooit aan de hand zijn? Ben net eerstejaars, heb twee van de zeven betalingen achter de rug, ben niet uitgeschreven naar mijn weten etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Mogelijke reden is dat je door je kredietlimiet bij de bank bent gegaan. Eerder uitgevoerde automatische incasso's kan de bank dan terugdraaien om je saldo weer richting limiet te krijgen. De onderwijsinstelling die incasseert kent je maximale roodstandslimiet niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op het incassomoment zal het saldo nog toereikend zijn geweest, anders had de instelling in eerste instantie al niet kunnen incasseren.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
MoniqueT
10 jaar geleden
Nee hoor... bij mij worden automatische betalingen eerst afgeschreven, en wordt er daarna pas gekeken door de bank of het saldo toereikend is. Zo niet dan boeken ze het weer terug onder de omschrijving "administratieve redenen" (Ik heb ABN Amro)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoiets heet 'storneren'. Het laatst afgeschreven bedrag dat een limietoverschrijding groter dan 5% veroorzaakt wordt na 24 uur automatisch weer teruggeboekt naar de rekeninghouder.
Dit is gedaan omdat afschrijvingen en stortingen elkaar kunnen kruisen. Overigens worden de incassoregels verscherpt zodra het IBAN/SEPA systeem geheel is ingevoerd door de banken (medio 2014). Incasso's die groter zijn dan de saldolimiet worden dan niet meer uitgevoerd en de klant krijgt daarvan de melding 'GEWEIGERD' en moet dan zelf zorgdragen voor de betaling.
Administratieve redenen wil zeggen dat je saldo niet voldoende is. Ik neem aan dat het om een automatische betaling gaat? Dan wordt het eerst geïncasseerd en daarna kijkt de bank pas of je voldoende saldo hebt. Heb je dat niet dan boeken ze het terug.
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding