Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft een gift invloed op mijn WGA uitkering?

Voor de belastingdienst is een gift van de ouders tot €5000,- belastingvrij. Heeft deze gift invloed op mijn WGA uitkering?

10 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat verwacht ik niet, ik denk dat de WGA gelijk wordt gesteld met de WIA, daarbij heeft je eigen vermogen, tenzij je een aanvulling hebt, geen invloed. Neem even contact op met het UWV, of als je werkgever je deze uitkering verstrekt, je werkgever.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Inkomen dat voor verrekening met uw WGA-uitkering in aanmerking komt, wordt verrekend met de uitkering. (artikel 61 lid 8 WIA) Inkomen uit vermogen telt hierbij niet mee. De schenking van uw ouders heeft dus geen invloed op uw uitkering.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden
GZalm
10 jaar geleden
Een gift valt dus onder eigen vermogen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je antwoord klopt fisbel, alleen kan ik het nergens vinden dat WGA gelijk is,,wat regels betreft aan WIA. Er zit nl wel een verschilletje in WIA en WGA, bij een WIA uitkering krijg je een percentage (70%) van wat je verdiende toen je arbeidsongeschikt werd, tot een maximaal bedrag, Bij WGA krijg je maximaal het bedrag dat gelijk staat aan een bijstandsuitkering. Heb jij dat gevonden?
fisbel
10 jaar geleden
@GZalm:
Een gift kan zeker ervoor zorgen dat iemand vermogen Box 3 heeft waarvoor belasting moet worden betaald. Als de gift op de spaarrekening komt en het saldo wordt daardoor hoger dan 21.190 per persoon / fiscaal partners het dubbele moet er over het meerdere inkomstenbelasting Box 3 worden betaald. Dat kan dus 1,2% van 5000 euro zijn, dus 60 euro. Als het spaargeld onder de vrijgestelde grens blijft hoeft er geen belasting Box 3 betaald te worden. -------------------------------------------------------------------------------- @crea:
Of vermogen invloed kan hebben op de WGA-uitkering heb ik gecheckt. De bron kan ik niet meer zo gauw vinden. Maar hier is een andere bron: lees onder het schema - onderaan in de link. Voor zowel de loonaanvullingsuitkering als de vervolguitkering geldt:
• Maandelijkse toetsing van verdiensten
• De uitkering loopt door tot maximaal het65e jaar
• De uitkering is NIET afhankelijk van het gezinsinkomen en het vermogen http://www.lva-nederland.nl/page/47312_de-wia-uitkeringen.aspx

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding