Mijn moeder woont in een verpleeghuis. Ik was voor haar en bezoek haar 2xpw voor meerdere ondersteunende dingen. Kan ik een vergoeding krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Mantelzorgers kunnen jaarlijks een bedrag krijgen als blijk van waardering. Dit heet het mantelzorgcompliment. De vergoeding is bedoeld voor mensen die langdurige en/of intensieve mantelzorg verlenen. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) regelt de vergoeding.

Toegevoegd na 4 minuten:
Is een zorgvrager opgenomen in een tehuis, of staat hij of zij daarvoor op een wachtlijst? Dan is er sprake van een indicatie voor intramurale zorg. De zorgvrager kan dan geen mantelzorgcompliment geven.

http://www.svb.nl/int/nl/mzc/wat_is_het_mantelzorgcompliment/wie_krijgt_het/index.jsp

Helaas in jouw geval kun je dan hier geen gebruik van maken aangezien jouw moeder in een verpleegtehuis woont.
Je kunt evt. met je moeder afspreken een vergoeding voor het wassen en andere onkosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar niet voor een moeder die in een verpleeghuis woont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, nu heb je de juiste informatie bijgevoegd.
Maar dan nog zeg ik: doe iets voor je moeder,
doe dat voor niks.
Tenzij moeder hartstikke veel geld heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik was nog verder aan het kijken op svb site om aanvulling te geven, ondertussen had jij het stukje er onder getypt. Maar nu is het in ieder geval duidelijk voor de vraagsteller ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel hebben wij onze ouders ooit betaald voor de niet aflatende zorg, die zij aan ons besteed hebben.
Laten we toch blij zijn dat we wat terug hebben kunnen doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mantelzorgcompliment inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is neutraal en goed en dat zonder te oordelen over de vraagsteller. Door baan verlies wegen de reiskosten zwaar helaas.

Andere antwoorden (2)

Nee, daar krijg je dus geen vergoeding voor

Ik zou de dankbaarheid van mijn moeder al een heel grote vergoeding en meer dan voldoende vinden.
Daar hoeft toch verder geen vergoeding voor gegeven worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want je kunt de was ook door het verpleeghuis
laten verzorgen.
Daar moet je dan voor betalen.

Nu hoef je niet te betalen, maar dat is dan wel jouw keuze.

Ik deed ook de was voor mijn vader. Dat vond hij prettiger, zijn vuile wasgoed niet in dat verpleeghuis.
Nooit enig probleem van gemaakt.

En wat je verder voor je moeder doet is ook jouw keuze.
Stel je voor dat we kinderen moeten gaan betalen die iets voor hun ouders doen?

Je bent geen mantelzorger.
Dus op dat mantelzorgcompliment heb je geen recht.

Een mantelzorger zorgt langdurig en onbetaald voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis. Kenmerk van een mantelzorger is dat hij zorg geeft aan personen met wie hij of zij een persoonlijke band heeft.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mantelzorg/vraag-en-antwoord/wat-is-mantelzorg.html