Ik ben 48 en wil naar Australie emigreren blijf ik dan recht houden op Nederlandse AOW?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Onder voorwaarden. Je kunt de AOW ' meenemen' omdat Nederland een verdrag heeft met Australie. Na emigratie ben je echter niet meer verzekerd voor AOW zodat de uitkering straks lager zal zijn, 2% korting voor ieder niet-verzekerd jaar. Als dit niet je bedoeling is, moet je je dan vrijwillig verzekeren bij de Sociale Verzekeringsbank. Dit moet binnen een jaar gebeuren.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
fisbel
10 jaar geleden
Ik zie geen plus van JoanDArc. Daarom geef ik hem als vervanger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toevoeging: die korting van 2 % geldt voor elk heel kalenderjaar tussen je 15e en 65e dat je in het buitenland verblijft. Je bent nu 48, als je in Australie blijft wonen krijg je dus na je 65e ook AOW, maar (65-48)x2 = 34% minder dan wanneer je in Nederland zou blijven wonen. Het kan een paar procenten schelen als je halverwege het jaar migreert. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat zit met de verhoogde pensioenleeftijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel, goed dat jij mij er aan herinnert. Ik wilde plussen en toen verscheen er een gele veiligheidshelm. Maar nu komt de plus alsnog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu verschijnt deze tekst: Fatal error in vurige rode letters. Maar de plus is gelukt.
Woont of werkt u buiten Nederland, dan bent u meestal niet meer verzekerd voor de AOW en Anw. U krijgt daardoor een lager AOW-pensioen. En komt u te overlijden, dan krijgt uw partner geen Anw-uitkering. U kunt dit voorkomen door u vrijwillig te verzekeren bij de Sociale Verzekeringsbank.

Bent u voor uw werkgever tijdelijk aan het werk in het buitenland? U blijft dan meestal wel verzekerd voor de AOW en Anw. U hebt hiervoor wel een detacheringsverklaring van uw werkgever nodig.

Wonen in het buitenland
Woont u in het buitenland en hebt u recht op pensioen? De SVB mag in sommige landen geen AOW-pensioen uitbetalen, of niet het hele AOW-pensioen. Meer informatie hierover vindt u bij de SVB.