als een product € 1,78 geprijsd is, moet ik aan de kassa dan € 1,80 met contant geld betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Nee, je mag ook 1,78 betalen als de daarvoor noodzakelijke munten hebt.
Amadea
10 jaar geleden
Niet als het product bij de Aldi verkocht wordt, want daar mag je gewoon € 1,78 geven. En overal wordt er als je met pinpas betaalt € 1,78 van je rekening afgehaald.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij Belgen zijn jaloers op jullie Nederlanders op dit vlak. Juridisch gaat het immers een heel stuk dieper dan je zou denken: 1. In België is het gewoon 1,78. De stukken van 1 en 2 cent worden hier gewoon verder gebruikt, nogal erg tot de tegenzin van velen. 2. In Nederland is snel gekozen om die stukken uit omloop te brengen en dat is erg doordacht geweest (ere wie ere toekomt). Er is immers de VRIJHEID van aankoop: Aan de kassa wordt er immers geteld per product en pas op het einde wordt de volledige som afgerond om terug te geven. Als je dus 10 producten van 1,78 EUR koopt, betaal je exact 17,80 EUR. Als je slechts één koopt, dan verlies je inderdaad 2 cent. Maar... 2': 2'. Je weet dit eigenlijk voordat je de winkel binnengaat. Zuinige Nederlanders kunnen dus op zoek gaan naar producten die 2 cent hoger ligger dan 0 of 5 cent. Je kunt dus de winkel binnengaan en een product van 1,82 EUR kopen en 5 X naar buitengaan om datzelfde snoepje te gaan kopen, zodat je 10 cent 'winst' doet (ook al heb je daarbij meer dan 10 cent energie voor verbruikt). Je kunt ze ook allen samen kopen en dan klopt het weer. Het is onder dit beding dat je weinig kans maakt om een procedure te starten en die ook te winnen: Je weet het immers voor je de winkel binnengaat en je bent NIET verplicht om goederen te kopen die x,x2 of x,x7 of x,x1 of x,x6 geprijsd staan en het geldt enkel voor één of twee producten. Als je het echt wil halen, dan kun je wel zeggen dat je exact wil terugkrijgen, en dan zal de winkelier afronden naar beneden terwijl jij je belachelijk staat te maken of de reputatie aan Nederlanders bezorgt die ze vroeger hadden: "overdreven zuinig tot gierig" te zijn, zoals de Schotten en zullen we er een extra mopje over maken. Nee, eerlijk, proficiat, wij zouden het hier ook graag invoeren, maar ja... op dat vlak zijn we te bekrompen of reactionair, vrees ik. Wellicht uit onwetendheid, want weinigen weten dat het enkel bij het totaalbedrag is en de contante betalingstransactie, dat er afgerond wordt.

Antwoorden (2)

Nee, officieel zou je 1,78 contant in klein geld gepast kunnen betalen. De 1 en 2 cent zijn officiële betaalmiddelen en deze moeten ze dan ook accepteren. Toch zijn er veel winkels die ze niet accepteren. Zou je er een zaak van maken dan dan win je dat altijd. Wel kan het zijn dat je geen 2c terug krijgt als je 1,80 geeft. Ze moeten dit dan wel bij de kassa aangeven. Dus dat de 1 en 2 cent niet gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent weigeren.
Als er bij de kassa een bordje staat met "1 en 2 eurocent nemen wij niet aan", ben je verplicht € 1,80 te betalen.
Staat dit bordje er niet, dan is de winkelier verplicht de munten aan te nemen.

Als je overigens bedragen die naar beneden worden afgerond contant betaalt, en bedragen die naar boven worden afgerond pint, kun je aan deze afrondingen wat verdienen.
SimonV
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Hmmm... interessante benadering. Je zou zelfs nog meer kunnen verdienen als je (stel dat je 10 artikelen gekocht hebt), deze alle 10 afzonderlijk afrekent, waarbij je dat pin/cash principe consequent toepast. Denk overigens niet dat de wachtenden in de rij in de kassa (en de kassìere) achter me daar blij mee zouden zijn maar het valt een keer te proberen. Niet om het geld maar puur om te zien of je het voor elkaar kunt krijgen :)
SimonV
10 jaar geleden
Nattevingerberekening als je de strategie “normaal” zou toepassen:
Eindcijfer 0 of 5 : geen prijs
Overige eindcijfers: kans op gemiddeld 1½ cent winst
Dus 80% kans op winst
Vijf keer boodschappen per week: 80% x 5 x 1 ½ cent winst = 6 cent winst
Op jaarbasis 52 x 6 = € 3,12
kierkegaard47
10 jaar geleden
Daarom, het is praktisch verwaarloosbaar. Maar ik voelde me wel even aangetrokken tot puur het idee :)