Hoeveel mag ik verdienen als 18 jarige die thuis woont en en ouders uitwerking/toeslagen ontvangen?

Ik verdien maandelijks 300+ euro aan mn baan naast school(hiervoor ontvang ik studiefinanciering + aanvullende beurs €250+), nu zijn we enige tijd geleden gebeld door de belastingsdienst dat ik niet teveel mocht verdienen omdat dit ten kosten zou gaan van uitkeringen/toeslagen...
Volgnsmij mog ik max. 4000 euro per jaar verdienen, iemand die hier duidelijkheid over kan geven?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/overig/meederjarig-kind-bijverdienen-ouders-huursubsidie.292844

Het beste antwoord

De Belastingdienst kan jouw ouders gebeld hebben vanwege een mogelijk aanwezige huurtoeslag.
Ze worden attent daar! Hebben genoeg ellende meegemaakt vanwege huurtoeslag en het meetellende inkomen van het inwonende kind. Huurtoeslag die terugbetaald moet worden. En geld dat er niet meer is. Met als gevolg in veel gevallen: terugbetalen, vaak in de maximale 24 termijnen. Dat heeft zo zijn administratieve rompslomp. Betalinsregegelingen geven de Belastingdienst veel extra kosten.

Jouw inkomen telt echter tot € 4627 niet mee zolang je jonger bent dan 23 jaar / vanaf 23 jaar telt het GEHELE inkomen van jou als medebewoner wel mee. Met € 300 of wat meer per maand zit je aardig tegen de vrijstellingsgrens aan. Als je dit jaar € 5000 zou verdienen telt € 373 inkomen mee voor de huurtoeslag (5000 - 4627) Zie de link van de Belastingdienst hieronder.

Voor de zorgtoeslag kan er niet zijn gebeld. Je ouders hebben als hun inkomen niet meer is dan zo'n € 40.000 recht op zorgtoeslag. Daarnaast heb jij als dochter vanaf je 18e een zelfstandig recht op zorgtoeslag. Die is maximaal als je minder jaarinkomen hebt dan zo'n € 19.000

Toegevoegd na 2 minuten:
De verstrekte studiefinanciering telt niet mee als inkomen voor de huurtoeslag. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
fisbel