De Nominativ is het 'onderwerp' in het Nederlands. Deze kun je in de zin vinden door de vraag te stellen: Wie/wat + persoonsvorm?
De Akkusativ is het 'lijdend voorwerp' in het Nederlands. Deze is te vinden in de zin door de vraag te stellen: Wie/wat + persoonsvorm + onderwerp?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Nederland bestaan naamvallen niet meer. Alleen nog in sommige uitdrukkingen zoals: hij is een kind des doods (Genitiv - tweede naamval)
In het Duits bestaan nog 4 naamvallen. Hiervan zijn de Nominativ – eerste naamval en de Akkusativ – vierde naamval het bekendst.

Voorbeeld van de Nominativ:
Mein Bruder kommt auch mit (mein Bruder is hier het onderwerp – Nominativ)
Voorbeeld van de Akkusativ:
Ich habe meinen Bruder seit einem Jahr nicht mehr gesehen. (meinen Bruder is hier het lijdend voorwerp – Akkusativ)

In de links wordt nog wat meer uitleg gegeven over de naamvallen en dus ook over de Nominativ en de Akkusativ.

En hieronder de uitleg op een soortgelijke vraag op goeievraag:
http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/23128-duitse-grammatica-duitse-naamvallen-lidwoorden-voorzetsels.html
fisbel