Waarom is het technisch niet mogelijk om betalingsopdracht te storneren?

Incasso-opdrachten kun je wel laten storneren maar als iemand een foutieve overboeking doet kan dit niet. Verschillende bankmedewerkers zeggen dat dit technisch niet mogelijk is. Waarom kan dat (technisch) niet?

Toegevoegd na 4 uur:
Het gaat me in deze NIET om een overboeking die je zelf zomaar kunt terug draaien maar door een belletje met de bank dat er iets niet goed is gegaan (en wat ook redelijk makkelijk te verifiëren en te bewijzen is).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Tuurlijk is het technisch wel mogelijk. De echte reden is dat iemand dan een product kan kopen, bijv. marktplaats, en na levering het geld weer terug kan halen. Bij een automatische incasso is er altijd een contract/overeenkomst, dus is er voor leverancier juridisch meer mogelijk. Én gaat het vaak niet om een product, maar een dienst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
De bankmedewerkers die gewone klanten te spreken krijgen kunnen dit niet.
Een stuk hoger op de ladder bij de bank zijn er zeker mensen die dat wel kunnen.
Juridisch is het een stuk lastiger.
Dat heeft met de voorwaarden van het 'product' te maken. Ook een incasso-opdracht is niet altijd te storneren, denk maar aan de loterijmachtiging. Als je geen prijs hebt gewonnen, kun je niet het geld voor het lot laten storneren. De leverancier die een incassomogelijkheid biedt, kent ook het risico ervan en accepteert dit.

Het risico zou veel te groot zijn als hetzelfde mogelijk was bij een 'gewone' betaalopdracht. Geen enkele leverancier zou meer zeker kunnen zijn van een aan hem overgemaakt bedrag. Wanbetaling zou enorm toenemen (spullen bestellen, betalen, betaling weer terug laten draaien.) Banken zullen daar hun handen ook niet aan willen branden, zij zijn slechts een tussenstation.

De huidige methode is wat dat betreft een goede methode. Enige nadeel is dat je van de eerlijkheid van een 'foute' ontvanger afhankelijk bent om een foutieve overboeking terug te ontvangen. De kans op 'zomaar' een foutieve overboeking is niet zo groot: bankrekeningnummers voldoen aan een elfproef en om het fout te laten gaan, zou je een 'fout' maar wel bestaand bankrekeningnummer moeten invoeren.
Computoon