Wie wordt als eerst ontslagen bij een reorganisatie als gaat volgens het afspiegelen?

Er wordt een reorganisatie doorgevoerd bij het bedrijf waar ik nu werkzaam ben. Waarschijnlijk zal d.m.v. afspiegelen worden bekeken wie er uit moet.

Mijn vraag is, wie moet er uit als ik en mijn 2 collega's alle 3 in een andere leefdtijds categorie vallen?

Last in first Out of mag dat niet zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het spiegelingsbeginsel als grondslag voor ontslag is in 2006 in de plaats gekomen van het last in first out- systeem. Het UWV werkbedrijf en de meeste kantonrechters hanteren dit uitgangspunt. Het maakt in feite niet uit of uw werkgever de ontslagaanvraag indient bij de kantonrechter of het UWV Werkbedrijf. Uw werkgever mag zelf bepalen bij welke ontslaginstantie hij de ontslagaanvraag indient.

Afspiegelen: hoe werkt het?
Uw werkgever moet alle werknemers die werkzaam zijn in dezelfde functie (of nagenoeg dezelfde functie) indelen in vijf leeftijdsgroepen: van 15 tot 25 jaar, van 25 tot 35 jaar, van 35 tot 45 jaar, van 45 tot 55 jaar en van 55 jaar en ouder.
Vervolgens moet de werkgever ervoor zorgen dat de ontslagen zodanig over de leeftijdsgroepen worden verdeeld dat de leeftijdsopbouw zoveel mogelijk gelijk blijft. Binnen elke leeftijdsgroep moet eerst de werknemer ontslagen worden met het kortste dienstverband.

Een voorbeeld hoe dit afspiegelingsmechanisme precies werkt laat de link hieronder zien. Enige rekenvaardigheid is hierbij wel gewenst! Misschien is de rekensom bij u eenvoudig want de werkgever zal per leeftijdsgroep degene met het kortste dienstverband als eerste voor ontslag moeten voordragen.

Op de regel van first in - last out zijn uitzonderingen mogelijk zoals functiekwaificatie / onmisbaarheid e.d.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik begrijp dit systeem, maar wat nou als alle 3 in een andere leeftijd categorie vallen, geldt dan last in first out?
fisbel
10 jaar geleden
Ja.