Ik heb een uitkering en ik wil gaan verhuizen naar een andere gelijkwaardige koopwoning, mijn partner heeft wel een vast contract. Kan dit?

Ik heb sinds kort een uitkering omdat ik mijn baan ben verloren, ik ben erg aan het zoeken maar krijg nergens een opening op de arbeidsmarkt. Ik heb nog ruim 7 maanden een uitkering. Daarnaast heb ik al een half jaar buiten mijn werk in loondienst om een eigen zaak, dit wil ik graag uit gaan breiden omdat ik daarin erg hard ga groeien. Omdat ik een praktijk en opslag aan huis heb, is dit te klein aan het worden en ben ik genoodzaakt om een pand te gaan huren. Dit is erg duur en niet voordelig, met mijn partner hebben we de mogelijkheden bekeken en het zou misschien beter zijn ons huis te verkopen en een gelijkwaardige woning met een betere indeling (grotere garage/extra berging) te kopen zodat ik hier wel mijn toekomst kan hebben op de arbeidsmarkt. Het is tot nog toe dramatisch hoeveel sollicitaties ik al niet heb weggedaan, maar je word nergens uitgenodigd. Ik blijf proberen maar ik merk dat ik wellicht meer toekomst zal hebben in mijn eigen zaak. Wat ook positief is. Ik heb alleen geen contract meer.
Mijn partner heeft van baan gewisseld en krijgt over 3 maanden een jaarcontract waarna het omgezet zal worden in een vast contract omdat hij op detacheringsbasis werkt. Dit is wel zeker.

Wat zijn de mogelijkheden voor ons?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Volgens mij kan je alleen bij een vast contract een hypotheek afsluiten. Dat duurt dus nog minimaal 1 jaar en 3 maanden en het is nog niets eens zeker.

Kan je niet aan je eigen huis verbouwen? Of is het een idee om een leegstaande winkel als soort antikraak te huren (voor opslag of praktijk?).

Mijn zwager doet dit nl. Hij is ook met een eigen onderneming aan huis gestart, dit liep binnen een half jaar zo goed dat hij gedwongen was opslag te huren. Na wederom een half jaar opslag huren, werden de huurprijzen daar verdrievoudigd. Toen kwam hij uit bij een winkelpand als opslag, via de antikraak. Voor € 200,- p.m. huurde hij dat pand. Hij is toen daadwerkelijk een winkel begonnen, wat wederom een succes bleek. Na 1 jaar huren is wel de verhuurder aan het morren gegaan. Ze wilden meer geld ontvangen. Een vervijfvoudiging vroegen ze, maar ze zijn gaan onderhandelen. Daar is uiteindelijk voor beide partijen een goed compromis uitgekomen. Zijn zaak draait als een tierelier.