wat is de gemeente verplicht t a v uitbetalen wwb?

Ik heb een probleem, mijn gemeente betaald de ene keer na 4 weken de wwb, de andere maand na 5 weken, mag dit? Beetje lastig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Of zij wettelijk verplicht zijn, volgens het wetboek.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een verplichte datum is er niet, dat wordt bepaald per gemeente, wel zal je gemeente een bepaalde dag daarvoor moeten hebben, bijv. de vijfentwintigste. Iedere vijfentwintigste van de maand hoor je dan je uitkering te ontvangen, dit kan afwijken op dagen dat die dag in het weekend valt (dan krijg je het de laatste werkdag voor de vaste uitbetaaldag), of bij feestdagen (idem als weekend). Hier zie je hoe dit in Rotterdam geregeld is, misschien kun je dit ook vinden op de site van jouw gemeente: http://www.rotterdam.nl/product:bijstandsuitkering__wwb_
Vraag het als je het niet kan vinden, na bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik snap dat, dat er geen verplichte datum is. Maar mijn gemeente betaald de ene maand per 4 weken de uitkering, de andere maand per 5 week. Ik heb nu berekend, met de uitbetalingskalender, dat zij dit 4 keer per dit jaar doen.
M.a.w., ik moet dus exact 5 weken met de wwb-uitkering doen, dit maal 4 keer(mei aug okt dec 2013, de keren van 5 week), betekend dat zij een maand-uitkering bezuinigen? Elke maand een week extra.
Snap je.
Ik heb vaste lasten 4 wekelijks, soms kom ik in de knel, vanwege die
5 wekelijkse betaling van de gemeente.
Ik zit nu te bedenken, dat een paar keer zo'n 'foefje', van de gemeente zij een maanduitkering besparen per uitkeringsgerechtigde.
Op jaarbasis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een jaar heeft 52 weken gedeeld door 4 is dat 13, je zou dus 13 uitkeringen per jaar moeten krijgen om aan die 4 weken uitkering te komen, dat komt niet overeen met een andere gemeente die maandelijks uitkeren, vraag eens aan je gemeente hoe dit zit, ik vermoedt dat dit de reden is. Jij krijgt (als ze altijd om de 4 weken zouden betalen) 1 maanduitkering meer door die 4 weken regeling en daarvoor moet er 1 maand gecompenseerd worden, dat doen ze door die 4 keer om de 5 weken uit te betalen. Maak afspraken met de bedrijven waar je je vaste lasten aan moet voldoen, over hoe je dit dan kan regelen.
De wwb uitkering is gebaseerd op een maand, dus 12 keer per jaar. In een maand zitten ongeveer 52/12 = 4,33 weken.
Jouw gemeente heeft er voor gekozen om de uitkering te betalen volgens het volgende schema om de 4,4,5,4,4,5,4,4,5,4,4,5 weken (totaal 52 weken) ipv bijvoorbeeld elke 25 van de maand. Je krijgt dan 12 keer per jaar de uitkering betaald . Omgerekend 4 + 4 + 5 = 13 weken 13 / 3 = 4,33 weken.

Ze proberen dus niet om een maandje minder te betalen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Naar aanleiding van je reactie bij het andere antwoord.
Inderdaad de ene keer moet je 5 weken doen met de uitbetaling. Maar de uitkering is bedoeld per 4,33 weken. Dus de keren dat je per 4 weken wordt betaald zou je eigenlijk wat moeten overhouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed is kan je op de pagina van je gemeente een jaaroverzicht bekijken waarop alle betaaldata zijn. Bij mij is dat bijvoorbeeld op de 3de van de maand, mits deze in het weekend valt, dan wordt het de vrijdag.