wat is de gemeente verplicht t a v uitbetalen wwb?

Ik heb een probleem, mijn gemeente betaald de ene keer na 4 weken de wwb, de andere maand na 5 weken, mag dit? Beetje lastig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Of zij wettelijk verplicht zijn, volgens het wetboek.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een verplichte datum is er niet, dat wordt bepaald per gemeente, wel zal je gemeente een bepaalde dag daarvoor moeten hebben, bijv. de vijfentwintigste. Iedere vijfentwintigste van de maand hoor je dan je uitkering te ontvangen, dit kan afwijken op dagen dat die dag in het weekend valt (dan krijg je het de laatste werkdag voor de vaste uitbetaaldag), of bij feestdagen (idem als weekend). Hier zie je hoe dit in Rotterdam geregeld is, misschien kun je dit ook vinden op de site van jouw gemeente: http://www.rotterdam.nl/product:bijstandsuitkering__wwb_ Vraag het als je het niet kan vinden, na bij je gemeente.

De wwb uitkering is gebaseerd op een maand, dus 12 keer per jaar. In een maand zitten ongeveer 52/12 = 4,33 weken. Jouw gemeente heeft er voor gekozen om de uitkering te betalen volgens het volgende schema om de 4,4,5,4,4,5,4,4,5,4,4,5 weken (totaal 52 weken) ipv bijvoorbeeld elke 25 van de maand. Je krijgt dan 12 keer per jaar de uitkering betaald . Omgerekend 4 + 4 + 5 = 13 weken 13 / 3 = 4,33 weken. Ze proberen dus niet om een maandje minder te betalen. Toegevoegd na 6 minuten: Naar aanleiding van je reactie bij het andere antwoord. Inderdaad de ene keer moet je 5 weken doen met de uitbetaling. Maar de uitkering is bedoeld per 4,33 weken. Dus de keren dat je per 4 weken wordt betaald zou je eigenlijk wat moeten overhouden.

Als het goed is kan je op de pagina van je gemeente een jaaroverzicht bekijken waarop alle betaaldata zijn. Bij mij is dat bijvoorbeeld op de 3de van de maand, mits deze in het weekend valt, dan wordt het de vrijdag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100