Een familielid van mij zit in de ziektewet nu heeft hij gehoord dat hij een chronische ziekte heeft. Kan hij zich voor 100%laten afkeuren?

De specialist geeft aan dat het niet meer beter word en dat hij niet meer aan het werk komt.
Nu geeft de arboarts aan dat hij zich voor 100 % kan laten afkeuren. Kan dit nog? En wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?
Normaal moet je toch eerst 2 jaar in de ziektewet zitten.
Is dit wel een goede stap en wat heeft dit voor gevolgen voor z`n uitkering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Vervroegd WIA aanvragen
Soms is al eerder duidelijk dat uw werknemer helemaal niet meer kan werken, ook niet in de toekomst. Bijvoorbeeld door een ernstige ziekte of ongeval. Hij kan dan vervroegd WIA aanvragen; hij krijgt dan mogelijk een IVA-uitkering.
Uw werknemer krijgt alleen vervroegd WIA als de bedrijfsarts heeft verklaard dat uw werknemer:
niet meer kan werken, en;
niet meer beter wordt.
Krijgt uw werknemer vervroegd WIA? Dan geldt het volgende:

U heeft voor uw werknemer geen re-integratieverplichtingen meer.
U moet het loon 2 jaar (104 weken) doorbetalen. U mag de IVA-uitkering wel van zijn loon aftrekken.

Op tijd aanvragen
Uw werknemer kan de uitkering vanaf 3 weken ziekte aanvragen. Beslist UWV dat hij de uitkering krijgt? Dan gaat deze 10 weken na de aanvraag in. Uw werknemer kan tot de 68e ziekteweek vervroegd een IVA-uitkering aanvragen. De uitkering gaat dan na de 78e week in. Vraagt de werknemer pas na 68 weken een IVA-uitkering aan? Dan kan hij deze uitkering pas krijgen als hij bijna 2 jaar ziek is (104 weken). In week 88 krijgt hij hierover een brief.

Zowel jij als je werkgever kunnen hier dus baat bij hebben, zowel jij als je werkgever hoeven geen rekening meer te houden met de wet poortwachter, jij krijgt je complete salaris doorbetaald (tot dat je 2 jaar ziek bent) en je werkgever hoeft je alleen nog dat deel van je salaris te betalen, dat je in mindering wordt gebracht met je uitkering.

Je moet WIA aanvragen, na de keuring bij het UWV hoor je of je WIA of IVA krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie ik ga dit verder opzoeken

Andere antwoorden (1)

Ik vermoed dat geen sprake is van Ziektewet (vangnet) maar van 2 jaar loondoorbetaling vanuit werkgever?

Doet overigens verder niet ter zake... wie duurzaam (permanent ) volledig arbeidsongeschikt is hoeft niet 2 jaar te wachten tot het aanvragen van een z.g.n. IVA-uitkering (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten); dat kan namelijk al na 6 maanden ziekte.

Gevolg van een toegekende IVA uitkering is dat het eventuele dienstverband wordt ontbonden en er een IVA uitkering volgt van 75% van het SV loon.

Als de werkgever het eerste jaar een hogere loondoorbetaling bij ziekte kent (van bijvoorbeeld 100% van het salaris) vult de werkgever c.q. diens verzekeraar het verschil ten opzichte van de IVA uitkering aan.