Een geeltje stond aanvankelijk voor een munt van goud met een variabele waarde.
In de periode 1861-1909 was er een geelkleurig bankbiljet van 25 gulden dat in de volksmond ook 'geeltje' werd genoemd. Deze benaming voor 25 gulden bleef na 1909 nog lang in gebruik, alhoewel er geen uiterlijk verband meer met het briefje was en er in 1982 zelfs een ander geelkleurig biljet in omloop kwam (50 gulden).

Een modern "geeltje"
Tegenwoordig wordt de term 'geeltje' ook wel gebruikt voor de gele Post-it-papiertjes alsmede voor de gele doorslag van de combibon
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gulden verscheen als muntgeld, muntbiljetten en bankbiljetten. Het 25-guldenbiljet van 1860 (tot 1923) was geel van kleur, en werd daarom al snel het geeltje genoemd. Die bijnaam is tot 2002 in zwang gebleven, ondanks anders gekleurde ontwerpen. Ook de bijnaam rooie of rooie rug (en vandaar, enigszins vulgair, alleen rug) voor een biljet van duizend gulden vindt zijn oorsprong in de 19e eeuw, toen deze biljetten een rode achterzijde hadden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een geeltje was vroeger 25 gulden. Dat komt overeen met 11,35 euro.
bamibal