hoe vorder je onterecht in beslag genomen geld terug

al vele malen schrijven van deurwaarder gehad en net zo vaak gereageerd dat ik het niet eens was met vordering. nu heeft deurwaarder met behulp van de bank geld van mijn rekening gehaald. kan dat zomaar. ik heb ook wel eens een deurwaarder geraadpleegd voor een vordering.
kreeg als antwoord dat als iemand echt niet wil betalen, je je geld niet krijgt, tenzij je met nog iemand die een vordering heeft je met z`n tweeen faillisement aanvraagt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Een deurwaarder mag volgens mij alleen een vonnis uitvoeren en niet zomaar ergens beslag op leggen.
Wanneer er wel beslag wordt gelegd is dit meesta in opdracht van de rechter die vonnis heeft gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De deurwaarder staat niet zo maar bij je op de stoep. Hij heeft je op een gegeven moment een deurwaarders exploit overhandigd. Daarna heeft hij je ook verteld of geschreven dat hij beslag zal leggen. De deurwaarder heeft vervolgens beslag gelegd op het geld dat nodig was om je schuld te betalen bij je bank. Je bank moet daar aan mee werken. Als je het hier niet mee eens bent zul je moeten bewijzen dat de schuld niet terecht was.
ronron1212
12 jaar geleden
Bankbeslag

Maar ook de tegoeden die een schuldenaar op zijn bankrekening heeft staan, zijn in feite vorderingen waarop beslag gelegd kan worden. De schuldenaar heeft het recht om zijn geld van de bank op te nemen en daarmee heeft de schuldenaar dus een vordering op de bank.

Ook het beslag op iemands banktegoeden is dus een vorm van derdenbeslag, het beslag wordt namelijk bij een derde (de bank) gelegd. Deze vorm van derdenbeslag noemt men ook wel bankbeslag

In de link staat nog meer informatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De deurwaarder handelt voor zijn opdrachtgever. Als je het niet eens bent met de vordering, zul je dus bij deze opdrachtgever aan de bel moeten trekken.

Tenzij er sprake is van executie van een gerechtelijk vonnis, dan zul je de juiste juridische (vervolg)wegen moeten bewandelen (hoger beroep of executiegeschil of kort geding etc..) om je gelijk te halen.

Kortom: de deurwaarder is alleen maar intermediar.
En bankbeslag (of evt. loonbeslag) is een geoorloofd middel om geld te innen, als de schuldenaar in gebreke blijft.