Krijg ik een hogere studiefinanciering met een eigen bedrijf?

Een vriend vertelde mij gister dat hij een aanvullende beurs heeft van 300,- per maand omdat zijn vader een bedrijf bezit en dus een onregelmatig inkomen heeft.

Ik zelf heb een basisbeurs van 77,15 per maand en heb ook een bedrijfje ingeschreven bij de kvk alleen nog zonder enige omzet (nog niet begonnen).

Is het voor mij ook mogelijk om een aanvullende beurs te krijgen omdat ik een bedrijf bezit of moet ik hiervoor een bepaalde omzet hebben gehad en geldt dit alleen als je ouders een bedrijf bezitten of ook voor jezelf?

Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Je begrijpt het systeem niet helemaal: je ouders moeten bijdragen in de kosten van je studie: de ouderlijke bijdrage. Deze ouderlijke bijdrage is afhankelijk van hun inkomen: hoe meer je ouders verdienen, hoe meer zij kunnen/moeten bijdragen in de kosten van jouw studie.
Ouders met een eigen bedrijf hebben vaak een onregelmatig inkomen. Hierdoor kan hun bijdrage wat lager worden vastgesteld en krijg je meer beurs.
Als je zelf voldoende inkomen hebt (uit bijv. eigen bedrijf) heb je helemaal geen beurs meer nodig....
fisbel
10 jaar geleden
Prima reactiemet 1 aanvulling:
Niet het hebben van een onregelmatig inkomen ouders geeft recht op meer aanvullende beurs. Het desbetreffende jaarinkomen is maatgevend. (n – 2) Het kan dus zijn dat het ene jaar er wel aanvullende beurs is en het andere jaar niet. NB: bij een onregelmatig inkomen ouders is het niet mogelijk om peiljaarverlegging aan te vragen. Zie link: http://helpff.nl/node/80

Het beste antwoord

Nee, het gaat hier om het inkomen van je ouders. Omdat zijn vader een eigen bedrijf heeft, kan hij aannemelijk maken dat zijn zoon meer studiefinanciering moet ontvangen. Jouw eigen bedrijf heeft niks te maken met de inkomsten van je ouders
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, je ouders inkomen, daar draait het om, om te kunnen bepalen of jij in aanmerking komt voor een aanvullende beurs.