Een klant zegt enthousiast te zijn over je product maar een nieuwe afspraak maken wordt steeds uitgesteld. Wat kan hier aan de hand zijn?

Klant in deze zegt na het uitstellen van de afspraak opnieuw contact te zoeken, wat niet gebeurd. Vervolgens tot drie maal een nieuwe afspraak gemaakt die opnieuw een dag voor tijd worden afgebeld.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hij wil kijken of een concurrent tegen betere voorwaarden het product kan leveren, hij heeft het druk, hij is ziek of een noodgeval op privégebied, hij heeft geen geld, hij is niet overtuigd van je aanbieding.

Dat kan betekenen dat de klant een heel drukke agenda heeft, of niet genoeg ballen om te zeggen dat hij geen belangstelling meer heeft!

Bij het antwoord van Schrijvvoud wil ik alleen toevoegen: hij liegt. Of in de magische woorden van Dr House: everybody lies. Wellicht is hi niet echt geinteresseerd in het product. Ga voorlopig verder met andere klanten. Bel over een maand of 2 op en vraag of ze interesse hebben nog een keer te praten. Te vaak achter elkaar plannen maakt jou tot een wanhopige verkoper, wat een slecht teken is voor potentiele kopers.

Het is gewoon een heel aardig persoon die geen nee kan zeggen. Dergelijke ""klanten"" beter niet meer bewerken, kost veel energie en levert niets op.

Misschien wel serieuze interesse, maar niet het benodigde geld. Ik weet niet om wat voor aankoop het gaat, maar bij grote aankopen, kan ik me dit goed voor stellen. Mensen dromen dan van iets, wat eigenlijk niet verstandig is om te kopen (ze moeten er bijv. voor lenen), en twijfelen dus.

Indien de klant 3 keer een afspraak heeft afgebeld dan heeft hij echt geen interesse. Als hij echt geinteresseerd was had hij zeker zelf het initiatief genomen om een afspraak te maken en was hij deze nu wel nagekomen. Stop er mee nu en laat het initiatief bij de klant anders kom je zelf wanhopig en opdringerig over. Je moet je energie nu in andere klanten stoppen.

In eerste instantie denk ik gemakzucht van de klant, leuk reageren dan ben ik van hem af. Maar nu kom je er steeds op terug en wordt het voor hem lastiger. Eindconclusie, hij heeft geen belangstelling!

Óf hij heeft geen interesse en durft het niet te zeggen. Óf hij wil wel maar durft geen beslissingen te nemen. Óf je legt het initiatief te veel bij hem neer. Laat het met rust en probeer het na een tijd nog één keer. Vaak zul je merken dat die ene keer niet meer komt. Bij een volgende potentiële klant neem je zelf het initiatief. Nooit de klant laten zeggen; "Ik neem wel contact met u op". Nee, altijd zorgen dat jij zegt; 'Over een week zal ik nogmaals contact met u opnemen, schikt het maandag of dinsdag?' Geef hem een keuzevraag ;-) Als de klant dan écht niet wil, zal hij echt geen nieuwe afspraak maken. Als verkoper altijd zelf het initiatief nemen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100