Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vriend moet meer partner alimentatie betalen als we gaan samenwonen maar geld dat ook als ik een wao uitkering heb?

Mijn vriend moet meer partner alimentatie betalen als we gaan samenwonen maar geld dat ook als ik een wao uitkering heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
626

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De alimentatie wordt alleen aangepast als er een grote verandering in de financiële situatie van je vriend komt, dat valt dus niet te zeggen of dat het geval is, dat ligt aan de hoogte van jouw uitkering. De ex van je vriend kan als jullie gaan samenwonen een herziening aanvragen over de alimentatie, of die verhoogd wordt, ligt aan jullie inkomsten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
meestal is dat wel het geval: de draagkracht van je partner wordt groter omdat jullie nu 1 huishouden delen. Dat je een WAO uitkering geniet doet niet ter zake. Er moet dan wel eerst een herziening worden aangevraagd door de ex-partner. Mijn advies: gewoon niet zeggen dat je officieel samenwoont.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De alimentatie die je vriend betaalt gaat niet automatisch omhoog maar op verzoek van zijn ex.
Omdat voornamelijk zijn woonlasten mede door jou gedragen gaan worden, wordt zijn financiële draagkracht groter en wordt hij in staat geacht meer alimentatie te kunnen betalen. Die is en blijft fiscaal aftrekbaar, dus wat (bruto) betaald wordt, is niet de eindlast. Daardoor nog rekening te houden met belastingteruggave. De ingehouden inkomensafhankelijke zorgpremie verandert echter niet door betaalde alimentatie

NB Als je zelf een minimum WAO-uitkering hebt, dan zal je kan door het samenwonen de toeslag kwijtraken, dus kans op een kleine verlaging van jouw inkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding