Waarom staat privé uitgaven niet op de winst- en verliesrekening?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
8.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Het heeft niets met het ondernemen te maken. Jou prive zijn namelijk geen kosten voor je bedrijf.

Het beste antwoord

Omdat deze niets met het bedrijf te maken hebben en dus het resultaat van het bedrijf niet mogen beinvloeden.

Toegevoegd na 15 uur:
Yornaldo: voor dat doel ("eigen gebruik") is een balansrekening bedacht, die heet Prive. Die balansrekening is een hulprekening van het eigen vermogen. Dus als de eigenaar van de eenmanszaak naar de kapper gaat en eur 15.- contant betaalt, boekt hij: prive/Aan kas. Als de eigenaar prive eur 100.- wint in de Staatsloterij boekt hij: Bank (of kas, hangt ervanaf hoe hij meespeelt)/Aan prive.

Als de jaarrekening in elkaar wordt gezet, wordt het saldo van die rekening Prive bij het eigen vermogen geteld (dat kan dus een positief of negatief bedrag zijn) en daarna staat "Prive" weer op 0.

Je ziet het: prive-uitgaven (of -ontvangsten) doen niets voor het resultaat van het bedrijf.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry, ik denk dat ik mijn vraag niet helemaal goed gesteld heb. In mijn M&O boek staat namelijk dat de eigenaar van een bedrijf elke maand 3.000 euro van het eigen vermogen afhaalt voor prive uitgaven. Waarom staat dit bedrag dat niet op de W/V rekening?
ronron1212
6 jaar geleden
De zelfde reden als in het antwoord. Het zijn geen kosten voor het bedrijf.
ronron1212
6 jaar geleden
Het vermogen is overigens een balans rekening die hiervoor wordt gebruikt het geld komt van de bankrekening van het bedrijf.
Computoon
6 jaar geleden
Yornaldo: voor dat doel ("eigen gebruik") is een balansrekening bedacht, die heet Prive. Die balansrekening is een hulprekening van het eigen vermogen. Dus als de eigenaar van de eenmanszaak naar de kapper gaat en eur 15.- contant betaalt, boekt hij: prive/Aan kas. Als de eigenaar prive eur 100.- wint in de Staatsloterij boekt hij: Bank (of kas, hangt ervanaf hoe hij meespeelt)/Aan prive. Als de jaarrekening in elkaar wordt gezet, wordt het saldo van die rekening Prive bij het eigen vermogen geteld (dat kan dus een positief of negatief bedrag zijn) en daarna staat "Prive" weer op 0. Je ziet het: prive-uitgaven (of -ontvangsten) doen niets voor het resultaat van het bedrijf.