Producten boven de 450 ex btw, hoe staan die in de btw aangifte?

Stel je koopt een grasmaaier van €1000 excl btw zakelijk. Je mag dit niet in een keer aftrekken omdat het bedrag hoger is dan €450 ex btw.

1000 x 1,21 = 1210. De btw is dus 210 euro. Die kan ik terugvragen in de maand dat ik het product (grasmaaier)gekocht heb. Alleen hoe komt dit in de btw aangifte ? Omdat ik dan toch €1000 kosten opgeef om aan die €210 btw te komen.. Zeg dat dat het enige is, wat ik gekocht heb in het kwartaal. Dan staat als voorbeeld in kwartaal 1 €1000 kosten. Alleen dit klopt aan het einde van het jaar niet, omdat ik deze kosten moet verdelen over meerdere jaren.. En dus aan het eind van het jaar in mijn IB aangifte is deze €1000 kosten uit de btw aangifte geen €1000 maar zeg 200 (1000:5=200).. (van uit gaande dat ik hem over 5 jaar aftrek).

Weet iemand hoe dit zit ?

Alvast bedankt !

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

aan bank 1.210 euro dat is de betaling
Btw te vorderen btw 210 euro
Investering of grasmaaier 1000 euro
Dit zijn je balansposten

Daarna kan je maandelijks of jaarlijks een afschrijving doen voor de grasmaaier
debet in je winst en verlies rekening of (jaarlijs 200 of maandelijk 17euro)
en credit aan afschrijvingen op je balans (jaarlijs 200 of maandelijk 17euro)
ronron1212
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord ! Kortom de btw aangifte staat compleet los van de IB aangifte ?
Computoon
3 jaar geleden
Btw is geen kostenpost (voor de meeste ondernemers) en doet dus niets voor de winstberekening. Bij de IB gaat het (onder meer) om het aangeven van winst uit onderneming.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oke, Dus de bedragen uit de btw aangifte kunnen dus verschillen ten opzichte van de IB aangifte?
ronron1212
3 jaar geleden
Het een heeft niets te maken met het ander
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Top, bedankt voor uw reactie!
Voor de btw trek je gewoon volledig af in het tijdvak van aanschaf (210 in jouw voorbeeld). Dat staat helemaal los van de (afschrijving in) IB / VPB. Als je hem eventueel ook privé gebruikt moet je de komende jaren wel correcties maken (laatste btw aangifte van elk jaar).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord ! Kortom de btw aangifte staat compleet los van de IB aangifte ?