Mag een 15jarige student werken op zondag.Zo ja, krijgt deze dan dubbel uitbetaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Tijdens een schoolweek mag een 15-jarige maximaal 12 uur per week werken.
Verder moet de 15-jarige zich aan de volgende regels houden:

Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 07.00 uur 's morgens.
Per schooldag niet meer dan 2 uur werken.
Op zaterdag niet meer dan 8 uur werken.

Tijdens de vakantie mag je:

Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 07.00 uur 's morgens.
Niet meer dan 8 uur per dag werken.
Maximaal 40 uur per week werken.
Maximaal 6 weken werken, waarvan maximaal 4 weken achter elkaar.

Verder geldt:

Zondag werken mag in principe niet, gebeurt dit wel dan zaterdag vrij.
Maximaal 5 werkdagen per week.
_______________
Dus het antwoord is, zondag werken mag in principe niet. Maar in een noodgeval mag het wel maar dan moet je de zaterdag vrij zijn. Een noodgeval kan zijn dat als je vakkenvuller bent en elke zaterdag 8 uur werkt maar dat er op zondag iemand nodig is dat je dan die 8 uur op zondag werkt. Zaterdag moet je dan verplicht vrij nemen.

Bekijk de bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe mag het maar:

Werken op zondag mag alleen als:
het soort werk het noodzakelijk maakt en het in het arbeidscontract staat;
het door de bedrijfsomstandigheden noodzakelijk is en er overeenstemming is met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging, of met betrokken werknemers;
de ouders of verzorgers uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven.

Verder gelden voor werken op zondag de volgende voorwaarden:
ten minste 5 vrije zondagen per 16 weken;
Als een kind werkt op zondag, is de zaterdag ervoor een vrije dag;

Daarnaast gelden nog de gewone voorwaarden voor werk (niet tussen 21:00-7:00 bijv).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zondag dubbel betaald verschilt per baan, horeca krijgt bijvoorbeeld nooit dubbel op zondag ( burger king macdonalds etc) het ligt dus aan je bijbaan, met een krantenwijk volgens mij ook niet.