Ik ben ziek gemeld mag bedrijf arts mij sturen voor een onderzoek bij een ziekenhuis of heft hij geen recht om te doen?

mijn bedrijfarts wil dat ik een onderzoek laten doen voor mijn rug mag dat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ja dat mag! En jij mag ook weigeren.
Alleen dat is niet verstandig om te doen, dan kom je niet geloofwaardig over namelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag. En jij mag dit weigeren. maar dat raad ik je niet aan, want dan komt je uitkering in gevaar. En als je werkelijk last van je rug hebt, waarom laat je dit dan niet aantonen. Het feit dat je weigert geeft aan dat je misschien simuleert en dat wil je toch niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bedrijfsarts is het medische ondersteuning voor een werkgever.
In de wet poortwachter staat dat de werkgever alles moet doen om jouw zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Maar jij moet ook alles doen om jezelf weer aan het werk te krijgen.
De bedrijfsarts is hierin adviserend.

Jij hebt dus verplichtingen t.o.v. jouw werkgever. Die moet jij zo goed mogelijk nakomen, anders ben jij in de fout.

Jij bent ook geen medicus, dus zul je adviezen moeten opvolgen van jouw huisarts en van de bedrijfsarts.
Als je het niet eens bent met de bedrijfsarts, dan kan je een tweede opinie aanvragen bij het UWV (of die nieuwe instantie). De UWV kan een bedrijfsarts overrulen.

Door je bedrijfsarts te negeren, kom je over alsof je helemaal niet beter wilt worden. Vergeet niet dat je wordt doorbetaald. En je wordt betaald om te werken. Als je niet wilt werken, dan moet je maar ontslag nemen. En niet beter willen worden is hetzelfde als niet willen werken. In deze maatschappij is het niet eenvoudig om niets te doen en toch geld te krijgen/verdienen.

Zie het maar als dat je nu ander werk hebt. Je wordt nu betaald om zo snel mogelijk beter te worden. Is dat nu geen leuk werk? Je mag aan jezelf werken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je in de ww zit of in de bijstand, dan nog werk je. Je krijgt namelijk betaald om werk te zoeken. Deze werkgevers zijn best streng, voor je het weet zit je werkelijk zonder werk. Dan krijg je namelijk helemaal niets meer uitbetaald.

Je mag dus nu van geluk spreken. Je hoeft even niet meer het werk te doen waarvoor je in dienst bent. Maar je zult wel moeten werken. Keihard, maar dat is goed hoor. Want werken aan je gezondheid is altijd goed. Zeker voor jouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie reactie. Duidelijk en de volledige waarheid +1
Je moet gehoor geven aan de bedrijfsarts. Daar is hij uiteindelijk voor. En als je ziek bent of klachten hebt, is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk weer aan het werk kan. Zie trouwens niet in waarom je eventueel zou willen weigeren, maar als jij het niet wil, zullen de eventuele gevolgen wel voor jou zijn (en terecht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit mag hij van je vragen. Het kan relevant zijn voor de functie die je uitvoert. Ook kan hij aan de hand van de diagnose die er in het zieknhuis gesteld wordt een plan opstellen om je bijvoorbeeld op therapeutische basis te laten werken. Je mag het weigeren, maar als jij je met rugklachten hebt ziekgemeld, mag een bedrijfsarts laten onderzoeken of de reden van de ziekmelding gegrond is en hij kan beoordelen hoe lang je ongeveer nodig hebt voor je herstel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval moet je er alles aan doen om weer zo snel mogelijk beter te worden. Je werkgever betaalt namelijk je salaris door tijdens ziekte en mag wel eisen dat je alles doet om daar weer voor te werken.
Hij heeft hiervoor een bedrijfsarts aangesteld om de medische kant te kunnen beoordelen. Bedenk eens wat je er op tegen hebt om dit te laten onderzoeken. Twijfel je aan zijn advies? Vraag dan advies aan je eigen huisarts.
Neem je gezondheid sowieso serieus want als je lichamelijke (en/of emotionele) klachten hebt, dan is er wel iets aan de hand. Jij wilt toch ook graag weer beter worden?! Succes.