Op de veemarkt wordt nog steeds in guldens over de prijs van koeien onderhandeld. Mag dit??

Veehouders willen dit eigenlijk niet, maar de handelaren varen er wel bij en houden graag aan de gulden vast. Dit gaat ten koste van de markt, die immers op deze manier gerelateerd blijft aan een niet bestaande munt. Wat vinden jullie?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben geen econoom, maar heb 't gevoel dat er iets niet klopt aan deze manier van handel drijven. Punt is dat uitgegaan wordt van een koers die al lang niet meer marktconform is. Ik bedoel: als de gulden nog zou bestaan, zou deze niet meer waard zijn wat hij waard was op 't moment dat 'ie werd opgeheven. Vergelijk het met een krop sla: als je terugrekent naar guldens wat je er nu in euro's voor betaalt, zou je dat in 2001 nooit voor een krop sla betaald hebben! Toch doen de handelaren dat wel met koeien: ze geven in guldens aan wat de koe waard is. Maar in feite is dat de waarde van 2001. Ik kan het niet goed uitleggen, maar hoop dat iemand anders hier dat wel kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

al zouden ze in duckcoins of rupels handelen, zolang iedereen elkaar begrijpt lijkt me er geen probleem te zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
ik snap je punt, maar uiteindelijk zal er toch in euro's betaald worden? Of ze dan in guldens of euro's handelen maakt niet uit, uiteindelijk is de waarde van een product bepaald door wat iemand ervoor wil betalen, niet met welke munteenheid. Dus, als een koe in 2001 bijv 5 gulden waard was, omgerekend 10 euro, en hij is nu 20 euro waard, zullen ze handelen met 10 gulden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook al vraag ik me af af dit de algemeen gebruikelijke manier is in de veehandel en ik me zeker afvraag of de gezamelijke boeren in Nederland hier niets tegen zouden kunnen ondernemen als ze er zelf ook niet op de en of andere manier wat aan hebben dat het nog altijd op deze traditioneel te noemen manier gebeurd net als het handjeklappen er nu eenmaal bij lijkt te horen.
Ze laten melk weg lopen uit protest tegen te lage prijzen maar ze zouden een dergelijke oneerlijke praktijk door gezamelijk op te treden niet kunnen stoppen?
Dan heb ik toch een iets ander beeld van de boeren in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat maakt toch helemaal niets uit! Je denkt toch niet dat dezelfde guldenprijs voor een koe wordt gerekend dan in 2001? Hahahh die boeren zijn ook niet gek hoor.

Maar waar het om gaat is dat kopen en verkoper tevreden zijn met de prijs. En dat zij het handje klap op de veemarkt makkelijker vinden in guldens dan in euro's moeten ze lekker zelf weten. Al rekenen ze in Spokanische Roebels!
Uiteindelijk zal na het omrekenen naar Euro's er een prijs uitkomen waar beide partijen zich in kunnen vinden. En dat is echt geen prijs uit 2001.