Ik zit in de WSPN. m.b.t. dit en de belastingdienst heb ik een vraag. Moet ik dit bedrag aan hun betalen of niet?

Ik zit in de WSPN vanaf oktober 2011. Alles gaat goed en ik heb zelfs een boedelvoorstand van meer dan 1000 euro. Ik heb begin 2013 in totaal 1400 euro terug betaald aan de belastingdienst omdat ik dacht dat ik te veel had ontvangen aan zorgtoeslag en huurtoeslag in 2012. Dit heb ik in een keer zelf betaald. Nu blijkt dat na een defenitieve berekening ik toch weer ongeveer 1200 euro terugkrijg. Ik vind dat ik dit zelf mag houden omdat de toeslagen iets zijn wat je zelf mag houden. Omdat er nooit gevraagd word naar de zorgtoeslag of huurtoeslag. Maar heb ik gelijk? en hoe adviseerd u mij om dit aan te pakken? Moet ik vragen of ik het mag houden of moet ik alleen de kopies ervan sturen en kijken of ze zelf reageert?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang je schulden hebt, mag je het niet zelf houden, dan worden daar andere schulden mee afgelost. Vraag het netjes hoe het zit.

Het beste antwoord

als jij zorg- en huurtoeslag terug krijgt tijden de WSNP en je had hier recht op tijdens de WSNP dan mag je dit houden. Pas op met zoveel geld in een keer betalen. Je bewindvoerder kan vragen gaan stellen over hoe je aan dat geld komt.

Krijg je het geld terug over de periode voorafgaand aan de WSNP dus voor datum toelating dan moet je het bedrag overmaken op de boedelrekening. Letop je moet het bedrag wat je van de belastingdienst terug krijgt wel melden bij de bewindvoerder. Je bent namelijk verplicht gevraagd en ongevraagd allee informatie te verstrekken aan de bewindvoerder. Als naderhand blijkt, b.v. doormiddel van je bankafschriften, dat je de bewindvoerder niet op de hoogte heb gesteld, ook al heb je er recht op, dat je een dergelijk bedrag van de belastingdienst heb teruggekregen kan dat tot het gevolg hebben dat de WSNP zal worden beeindigd vanwege het niet voldoen aan de informatieplicht. Het bedrag zal de belastingdienst op je lopende rekening storten en de afschriften moet je aan de bewindvoerder sturen. Ook de belastingdienst is op de hoogte van de WSNP dus kan de bewindvoerder ook rechtstreeks informeren.

Succes met je WSNP nog even doorzetten!