Wat zijn de belastingregels voor kleine particuliere verkopers?

Als ik een handelaar ben, moet ik de omzet / winst / inkomsten opgeven aan de belasting. Maar als ik ooit eens een fiets verkoop via Marktplaats of eBay, hoef ik dat niet (toch?). En als ik eens iets kook en dat verkoop via bijvoorbeeld thuisafgehaald.nl hoef ik dat ook niet te melden (toch?).

Waar ligt de grens? In welke gevallen moet ik mijn omzet / winst / inkomsten opgeven aan de belastingdienst, wat zeggen de regels hierover?

Cryofiel
10 jaar geleden
5.7K
erotisi
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Resultaat_uit_overige_werkzaamheden

Het beste antwoord

Hoi Cryo,
Als jij als particulier incidenteel eens een fiets verkoopt, of een auto dan hoef je van de eventuele winst daarover niets aan de belastingdienst aan te geven.
Je hoeft ook geen btw nummer aan te vragen, ook geen btw af te dragen.

Ook als je hobbymatig kookt en dit incidenteel zo af en toe voor anderen doet dan geldt hetzelfde. Je mag je visite rustig om een bijdrage in de kosten vragen, toch?

Het wordt anders als je regelmatig tot vaak fietsen gaat inkopen met het doel deze weer te verkopen met winst. Dat geldt dan net zo met overmatig vaak en veel koken en de spijzen met winst aan de culinaire liefhebbers slijten.

Je gaat je dan wel schuldig maken aan een vorm van oneerlijke en oneigenlijke concurrentie waardoor gevestigde ondernemers die voor eigen rekening en risico een duurzame onderneming drijven, direct last van jouw activiteiten kunnen hebben.

De fietsenhandelaar in jouw buurt gaat vast en zeker minder fietsen verkopen omdat jij met je handeltje via marktplaats zijn klantjes weghaalt. Je koopt als klant tenslotte maar één fiets in de zoveel jaar toch?

En ook de restaurants en of snackbars in jouw buurt gaan last van jouw kooksessies krijgen als jij dagelijks voor hun klanten gaat koken....

De grens tussen wat particulier mag en kan voordat het op ondernemen gaat lijken ligt niet persé vast.
Maar zodra het een duurzame activiteit gaat worden is het ook voor de belastingdienst een uitgemaakte zaak en zul je over de winsten hiervan wel belasting moeten aangeven en betalen. Tenzij de verdiensten onder een bepaald niveau blijven (ca. 1500,- per jaar meen ik), dat blijft daarvan vrij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Allereerst voor de inkomstenbelasting:

Van belang is of je als handelaar als ondernemer gekwalificeerd wordt. Dit is het geval als je rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen betreffende die onderneming. Dit lijkt bij jou het geval. Je bent met jouw handelsactiviteiten dus ondernemer.
Vervolgens kijk je onder welke categorie je valt (winst uit onderneming of winst uit overige werkzaamheden).

Winst uit onderneming:
Belastbare winst uit onderneming is het gezamenlijke bedrag van de winst die de belastingplichtige als ondernemer geniet uit een of meer ondernemingen verminderd met de ondernemersaftrek en de MKB-winstvrijstelling

Een onderneming is een duurzame organisatie, van kapitaal en arbeid, Die erop gericht is deel te nemen aan het maatschappelijke productieproces (het economisch verkeer), Met het oogmerk winst te behalen (of winst redelijkerwijs te verwachten)
Winst uit overige werkzaamheden:

Belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden is een restcategorie. Als inkomen niet belast kan worden als belastbare winst uit onderneming of belastbaar loon, kan het altijd nog in resultaat overige werkzaamheden vallen.

Het gaat hierbij om verschillende soorten opbrengsten, waarbij het niet noodzakelijk is dat de belastingplichtige fysiek noemenswaardige arbeid verricht.
Let op: ook voor resultaat overige werkzaamheden dien je een balans en verlies- en winstrekening op te stellen.

Let op: Vaak kan resultaat uit overige werkzaamheden kwalificeren voor ondernemer.
Het gaat erom welk fiscaal 'etiket' het beste bij de feitelijke situatie past.
1. duurzaamheid (incidenteel opleveren maakt geen onderneming)
2. Omvang van werkzaamheden, investeringen en aanwezige (financiële) risico's.

Als handelaar met duurzame activiteiten neig ik voor jou richting winst uit onderneming. Al is een sluitend antwoord geven met de summiere omschrijving niet mogelijk. Overigens valt zowel winst uit onderneming als resultaat uit overige werkzaamheden in box 1. Winst uit onderneming kent wat meer regelingen die je belastingdruk kunnen verlagen als je hiervoor kwalificeert.

Toegevoegd na 1 minuut:
Omzetbelasting. Een andere definitie van ondernemer: “Ondernemer is ieder die een bedrijf zelfstandig uitoefent”. Winst is geen vereiste!

Als handelaar met duurzame activiteiten neig ik richting ondernemer voor de omzetbelasting. Al is een sluitend antwoord geven met de summiere omschrijving niet mogelijk. Dit betekent dat je omzetbelasting moet incasseren, en overdragen aan de belastingdienst.